Detta inlägg är en fristående fortsättning av Äktenskapbrott del I.

En gång i tiden var jag övertygad om att jag skulle bli präst. Så övertygad att jag faktiskt läste teologi och genomgick en prästutbildning i 3,5 år. Olika omständigheter gjorde att jag aldrig sökte någon tjänst och prästvigdes aldrig. Idag har jag tre olika akademiska examina i socialt arbete, teologi och sexologi. Vissa tycker att det är en udda blandning men jag tycker att alla tre berikar varandra. Under åren när jag läste teologi fick jag några vänner för livet. En av dem var Signe Ek som redan då utmärkte sig som en skarp fritänkare. Hon arbetar idag som präst i Stockholm skriver under benämningen Signes katekes i ett församlingsblad. Jag älskar hennes betraktelse (som går att läsa nedan) över det sjätte budet; Du skall inte begå äktenskapsbrott. Hon sätter ord på något otroligt viktigt och jag citerar ”Sjätte budet påminner er som lever i äktenskap eller är på väg att ingå äktenskap att värna om er relation; se över och kommunicera om era överenskommelser, revidera om det behövs. Detta för att undvika svek och missförstånd. Vilka överenskommelser ni har, det har varken kyrkan, staten eller släkten med att göra så länge det inte förekommer våld eller andra brott.” Hur ofta kommunicerar vi som lever i relationer med en eller flera våra överenskommelser? Hur ofta reviderar dessa?

Min definition av otrohet är att bryta mot de överenskommelser som en gjort med sin partner/partners. Överenskommelser kan dock se ut på väldigt många olika sätt.

SEXPERTERNA har gjort en pedagogisk och bra anvisning till hur en kan skriva ett kontrakt. Denna har jag använt som grund när jag försökt återge ett förslag på hur kontrakt eller överenskommelser i relationer kan se ut.

Skärmavbild 2013-02-01 kl. 23.07.52

De hänvisar till att varje relation behöver ha några grundregler som exempelvis att aldrig göra något som känns obekvämt för att göra den andra nöjd.

Den andra punkten handlar om säkrare sex. Ett förslag på överenskommelse är exempelvis att  även om en lever i en monogamt definierad relation så har alla ansvaret att OM en är otrogen se till att enbart ha säkrare sex. Några kondomer i necessären kan vara en bra strategi och att berätta om det efteråt.

Den tredje delen handlar om när, var och hur. Vad får en egentligen göra med andra? Är det okey att hångla? sova sked? flirta? knulla?  Är det så att en får hångla och flirta men inte ligga? Får en knulla med andra på tjänsteresor men inte annars?

Fjärde delen handlar om med vem en får en ha sex? Oavsett om en lever i en öppen relation, i polyamorös överenskommelse, eller i ett monogamt förhållande med en eller flera så bör det finnas regler och riktlinjer. Vad får en sexuellt göra med andra? Är det okey att sex med både kvinnor och män? Finns det personer exempelvis gemensamma vänner som en inte bör ha en sexuell relation till? Är det okey med pantsex (sex med ett ex)?

Sista punkten handlar om hur vi pratar med varandra. Det handlar exakt om det som Signe skriver om, att ständigt kommunicera överenskommelserna och revidera vid behov. Det skapar trygghet för alla. En av strategierna på Sexperternas sida är att försöka berätta för varandra vilka utanför relationen en vill ha sex med, innan det sker. Regler kan omförhandlas. Utökad sexuell frihet kan diskuteras. Ingenting är omöjligt så länge det sker i en ömsesidig överenskommelse. Ett kontrakt bör också innehålla vad som händer när en misslyckats med att hålla överenskommelsen och hur en då skall agera.

Till sist kommer Signes hela katekes;

205667_10151481134898313_362181099_n#Blogg100, dag 10.

kommentarer
  1. Holly Wiley skriver:

    Ärligt….! De är helt enkelt urusla älskare….Och möjligen kan de bli lagom duktiga tekniker…Men vem farao bryr sig om tekniken om det är fryskallt och okänsligt i samvaron…? Och vem känner inte hur mycket större i hjärtat det känns med ÄKTA kram, jämfört med uselt sex som bara har till syfte att den ena ska få ”riva” av sig…..Hur jag ska uttrycka det motsatta förhallandet för männen vet jag inte, men den kloke vet vad jag menar…?

Kommentera

