Jag fick en jättespännande fråga från en av mina läsare, dr Boel Stjerna, läkare och sexolog. Hon skrev under inlägget om Sex bland lysknappar och strykjärn; Var finns det vetenskapliga underlaget till påståendet att könen har olika sexualitet genetiskt? Jag är säker på att hon själv har ett intressant svar på frågan men jag blev lockad av att försöka formulera ett svar.

Detta är en evig fråga om likhet och särart. Tvärtom vad många människor anser så är det inte så att personer som har ett mer socialkonstruktivistisk angreppssätt förnekar att det finns biologiska aspekter på människan.

Boken som fick mig att göra min reflektion runt lysknappar och strykjärn var Göran Burenhults bok, Den sexuella evolutionen.

Den-sexuella-evolutionen

Författaren är professor i arkeologi och menar att boken bygger på arkeologisk, genetisk, neurobiologisk, sexualmedicinsk, evolutionsbiologisk och humanetologisk forskning. Utifrån detta hävdar han i sin bok att det finns många likheter mellan män och kvinnor men också att det finns ännu fler olikheter. Han har en essentiell syn på kön och skriver att män är mer intresserade av tillfälliga sexkontakter, mer benägna till våld och kvinnor uppvisar mer empati och kan göra flera saker samtidigt. Kvinnor är selektiva i sitt urval av män i sitt urval av sexpartners. Detta best-quality males menar Burenhult att det också finns vetenskapliga belägg för också i vår tid. Olikheterna mellan könen menar han att är resultatet från evolutionär utveckling i årmiljoner. Han pekar också på att det finns problem med att lyfta upp icke produktiv sexualitet som homosexualitet till någon form av norm både i biologisk och evolutionär synvinkel.

Problemet är att det inte finns någon sanning. Verkligheten är komplex och tolkas alltid utifrån olika perspektiv. Sexualiteter är i hög grad en fråga om historiesyn, politik, samhällssituation, kulturell kontext, religiös åskådning, vetenskapssyn och en mängd andra aspekter. Jag ifrågasätter starkt Burenhults påstående om de biologisk belagda skillnaderna. Jag finner däremot oftast ingen anledning att hamna i dessa långa, ändlösa diskussioner om vad som är arv och miljö. Det stora problemet är de determinerande föreställningar om män och kvinnors olikheter som hindrar människor att utveckla sin fulla potential. Många gånger upplever jag biologiska uttalanden om kvinnors sexualitet enbart som ett sätt att hindra kvinnor från att få vara kåta och knulla vilt.

Jag har bara hunnit genom en fjärdedel av boken så jag återkommer vid fler tillfällen med ytterligare reflektioner.

#blogg100, dag 11.

kommentarer
  1. doktorstjerna skriver:

    Alla biologiska varelser föds med lust till livet, sex och social samvaro etc annars skulle vi inte överleva… Hur vi sedan vill ha lusten tillfredsställd i t ex sex beror på vad vi lär oss om sex, praktiskt och filosofiskt, och hur vi sedan väljer att praktisera det. Så ta för Er oberoende av kön och läggning bejaka Er lust, Er sexualitet!!! Att Älska är Livet!!! Vi är döda väldigt länge!!!

  2. […] får också anledning att återvända till Göran Burenholts bok där han menar att ökningen av sexuellt våld kan ha att göra med nypuritanismen vilken är […]

  3. […] icke, i boken ”Den Sexuella Evolutionen” av Göran Burenholt som jag tidigare skrivit om konstateras att män och kvinnors olikheter som sexuella varelser är en produkt av den sexuella […]

Kommentera

