Män som hatar kvinnor är titeln på en känd bok. Det innebär inte att alla män hatar alla kvinnor. Det går att använda de orden utan att människor håller på att vrida sig ur led av upprördhet. Vänd på begreppet. Kvinnor som hatar män. Då ser vi gärna sådana som mig framför sig, fula lesbiska feminister med hår under armarna. De där som inte har något existensberättigande. De som människor per automatik tror att på fullaste allvar verkligen hatar alla män. Ingen tanke på att det finns kära söner, pappor och finaste vännerna i deras omgivning vilka definierar sig som män.

Gå inte ute själv efter mörkrets inbrott! Kläd dig inte för utmanande! Var inte för naiv! Drick inte så att du blir berusad! Ragga inte upp okända män! Visa dig inte för kåt, du vet horor kan inte våldtas. Skyll alltid dig själv.

Jag såg som så många andra i sociala medier gårdagens avsnitt av Uppdrag Granskning om näthatet mot kvinnor. Jag vet så innerligt väl att våld föder våld. Att våld aldrig löser en konflikt. Ändå blir jag djävligt arg och tanken på hämnd dyker upp i mitt inre. Ändå tror jag inte på våld, men det hindrar mig inte från att fantisera.

Under många år arbetade jag med våld i nära relationer, till den största delen mäns våld mot kvinnor. I mötet med de kvinnor som internaliserat våldet som en del av sin tillvaro återkom jag ofta om  att våld aldrig kan försvaras. När män slår vet de precis vad de gör. Det handlar sällan om våld i raseri utan oftast planerat och medvetet utfört våld. Många är de som avvaktar till barnen sover, skruvar upp ljudet på stereon så att grannarna inte skall höra mm. När jag pratat med dem som lever med våld har jag ofta frågat om de någonsin sagt till sina barn, redan när de är mycket små att en inte får slå någon annan. Jag har hört många föräldrar säga även till mycket små barn att en aldrig får slå någon annan. Om en förväntar sig att en 2-åring skall förstå det så är det underligt att en inte kan kräva det av en vuxen man.

Kanske är det någon annans tur att vara rädd?

I en fantastisk bok kan vi följa Bella som ”vaknade en morgon och visste att hon fått nog”. Hon har själv varit utsatt för våld från män vilket gör att hon en dag bestämmer sig för att slå tillbaka. Under en Dirty Weekend utsätter hon sig frivilligt för alla de situationer som kvinnor oftast försöker undvika. Hennes syfte är att slå tillbaka! Det är närapå omöjligt att läsa boken utan en känsla av alltmer stegrad tillfredsställelse. Boken gestaltar det manliga våldet med en vägran att underkasta sig det. index

Även kvinnorna i boken Rädslans geografi har varit utsatta för mäns olika strategier för överordning. De har varit med om allt från sexuellt våld, misshandel, nedvärderingar, trakasserier och allt annat som kvinnor som inte lyder lätt blir utsatta för. Det känner liksom Bella att det är nog nu. De går också ut för att ta hämnd. Med vässade strumpstickor avser de att mäta lyckans djup i mäns kukar. De använder stoppnålar och ögonfranstänger, lagar god mat med giftiga svampar, använder våld, misshandlar och mördar.utl_S_geografi

En gång satt jag i tv-programmet Folkhemmet med Hasse Aro och debatterade den mycket omdiskuterade filmen Baise Moi tillsammans med Ann-Britt Grünewald. Hon var en stor förebild för mig som socionom men jag kände mest att hon i rummet innan sändning såg ner på mig. Jag hade blivit ombedd att vara med utifrån rollen som feministisk dokusåpadeltagare, det vill säga tredje klassens debattör. Det var inte ens intressant att fråga om jag möjligtvis hade några andra egenskaper. I debatten försvarade jag kvinnors rätt till motstånd och hämnd, åtminstone i fiction. Jag såg det som en möjlighet för kvinnor att känna och identifiera sig med kvinnor som inte bara tar utan ger tillbaka. Jag försvarade inte fysiskt våld i verkligheten utan tyckte bara att kvinnor skulle ha samma rätt som män i film och litteratur att använda våld. imagesDet finns många fler ninjafeministiska filmer och böcker och jag älskar dem alla! Jag känner som Bella, det är nog nu!

#blogg100, dag 16.

kommentarer
  1. […] SEN bokblogga? Då blir det inte mer än så här. Därför vill jag rekommendera att du läser vad Suzann skrev i dag istället. Mycket […]

Kommentera

