Sex and Drugs!

Publicerat: 13 februari, 2013 i Sexuella praktiker
Etiketter:, , , , ,

Det började med att en reporter från Västerbottenkuriren ringde mig och hade frågor gällande sex och droger. Till saken hör att jag arbetat ca tio år med missbruk i huvudsak som kurator på behandlingshem för familjer men även inom socialtjänsten. Jag har under min utbildning till sexolog också läst en kurs på avancerad nivå om sexualitet och rusmedel. Denna kurs har varit guld värd tillsammans med mina tidigare erfarenheter och vidare studier i ämnet. Jag berättade vad jag visste generellt om ämnet då jag inte hade någon kunskap om ett specifikt inträffat fall som inträffat i regionen. Två artiklar i ämnet publicerades i V.K och en finns på nätet. Sedan blev jag kallad till rättegången som expertvittne.

images

Varför då överhuvudtaget intressera sig för sambandet mellan rusmedel och sex ? Jo, därför att rusmedel påtagligt förändrar förutsättningarna för sex. Olika rusmedel tas också specifikt i sexuella syften som att;  Öka möjligheten att fungera sexuellt. För att förändra nivån på det sexuella intresset, åtrån eller lusten. För att kunna genomföra en speciell, ”förbjuden” sexuell akt. För att undkomma negativa eller överväldigande känslor. För att uttrycka känslor av kärlek, tillgivenhet och hängivenhet. Olika narkotika har också olika effekt på sexualiteten.

Just nu arbetar jag på RFSL med en studie om hbt-kvinnor och alkoholbruk. Där är det i nyligen sammanställt material mycket tydligt att alkohol används för att kunna flirta, ragga och ha initiativ och ha sex.

#blogg 100, dag 22.

Kommentera

