Alla Hjärtans Dag – en heteronormativ happening!

Publicerat: 14 februari, 2013 i Leva tillsammans, Relationer, Uncategorized
Etiketter:, , , ,

Idag på Alla Hjärtans Dag skall jag fira någon jag tycker om, mig själv!

i_love_me_logo_58gg

Den svenska traditionen av uppvaktning på Alla Hjärtans Dag är inte så lång men tillräckligt för att jag skall ha några hemska minnen. Jag var kanske 18-19 år och hade en brevvän sedan tonåren (jo, det här är på den tiden när vi inte hade internet och istället skickade brev=snailmail). Vi hade träffats några gånger men framförallt så brevväxlade vi om allt, sex och relationer. (På Alla Hjärtans Dag skickade jag honom ett gigantiskt Valentinekort med lördagsutdelning (ytterligare en sak som fanns då, förr i världen, när jag var yngre). Han ringde senare på min fasta telefon (fanns inga mobiler) och berättade att vi inte längre kunde ha kontakt. Hans flickvän krävde att han skulle avsluta kontakten med mig. Mitt valentinekort hade varit MYCKET större än hennes och nu satt hon bredvid och lyssnade att han verkligen avslutade vår kontakt. Sedan dess hörde jag aldrig något mer från Stefan i Hässleholm, vi som började som brevvänner via tidningen Mad och därefter aldrig mer hördes av.

Inte blir det bättre för att det är en sådan särdeles normativ dag. När jag besökte en butik som sålde Alla Hjärtans Kort så föreställde majoriteten av bilderna två grisar, nallar, igelkottar, där alla hade något könsspecifikt som klänning, rosett, rosa tröja eller liknande och den andra något som kan förknippas med ett manligt uttryck. Heteronormativt  och bara fruktansvärt tvåsamt. Inget kort om en har fler partners, inte många kort som passar om en lever i en samkönad relation. Framförallt SAKNADE jag korten som kan skickas till bästa vännen, ex-lovers, älskarinnor, gamla partners, kära kollegor,  vuxna barn, bästa vännerna, syrran, bästa grannarna, pappa och favoritbibliotekarien – alltså till människor som jag älskar.

Nu vill jag bara berätta att det också fanns ett kort på affären som säger att det är fel att vara singel, det är fel att leva i flersamma relationer men tvåsamheten är det bästa som finns! Skärmavbild 2013-02-13 kl. 18.15.19

Jag får ett mail från en blomsterförmedling och reagerar på frågan VEM älskar du? Varför en fråga i singularis? Varför inte fråga vilka jag älskar. Varför upprätthålls en norm som går ut på att utestänga alla som inte lever i en heteronormativ tvåsamhet? Singlar, ensamstående, flersamma familjer, nätverksfamiljer, triader och stjärnor, samkönade par och alla andra vill också kanske bli uppvaktade. Skärmavbild 2013-02-08 kl. 09.27.04

Fantastiska Meg Barker har också några tips om vad en kan göra på Alla Hjärtans Dag;

#blogg 100, inlägg 23

kommentarer
  1. Siv skriver:

    Kristoffer fick ett mycket romantiskt gåvobevis. Jag köpte fem yllefiltar åt behövande via UNICEF. Bilden på filtarna var härligt ful och mycket neutral.

  2. Eva Ellnefors skriver:

    Hej! Nu tycker jag du är lite lättstött. Jag tycker Valentin är ett fånigt påhitt, men det är inte särskilt heterosexuellt – inte sexuellt alls! Folk skickar grattis till vänner och släktingar. Att det är heterosexuella kort är väl inte konstigt när majoriteten är det. Men det finns många konstnärer, tecknare m ffl som är homo/bi /trans som kan göra nya kort, det finns säkert en marknad. Har inte sett några kort, skickar aldrig såna. jag hälsar tillbaka om jag får hjärtan för att jag inte vill såra någon. Men folk vill ha kärlek och vänlighet, synd att det ska vara en särskild dag. Så ha en trevlig Valentindag med dig själv! Kram!

    hetero-Eva

  3. evalott skriver:

    Åh Suzann, du får mig verkligen att tänka till – ganska ofta. men, även jag har reagerat på en del av de företeelser du beskriver. Jag önskar dig och alla andra en härlig v-day

  4. Uppgiven skriver:

    Jisses…det går tydligen att hata män även pga av alla hjärtans dag…
    Man blir trött på allt detta närhart…oavsett vilket kön det kommer ifrån. Man ska alltså som man få en känga pga av en högtid som är ett påhitt till stor del av handeln.
    Skärp dig och skaffa dig ett liv. Sluta vara bitter och låt även de som älskar någon av samma kön göra det och även om man vill rikta kärleken mot (hemska tanke) EN person!
    Vet inte om man skulle skratta eller gråta åt dig. Tror jag får läsa mer på din blogg men är rädd att jag kommer förfäras ännu mer av din kritik (närhat) av alla som inte tänker som du…som sedan anklagar alla andra för detsamma…förlåt mig inte alla andra…utan bara hetronormativa män!
    Suck och tack för ordet!

  5. Stefan Balogh skriver:

    Jag firade min son, hans heter Valentine, det heter ju Valentines day!

Kommentera

