TACK för all respons och kommentarer på gårdagens inlägg om när feta vita kvinnor köper sex av svarta män. Det djupt tragiska är att flera kvinnor som inte inte uppfyller samhällets kroppsnorm hörde av sig och kunde så väl känna igen sig i hatet mot feta kvinnor och uppfattningen om att de aldrig kan vara sexuellt attraktiva.

Ett inlägg som jag uppskattade särkilt mycket var att en av de stora inspirationskällorna till att jag ofta tvingas tänka några varv till i ämnet sex mot ersättning hörde av sig, Laura Agustin. Hon har skrivit ett mycket intressant inlägg om Girls who buy sex from beach boys: Sex tourism in Bali på sin blogg The Naked Anthropologist.

Det händer något spännande i diskussionerna när vi börjar prata om kvinnor som köper sex av män och Laura Agustin skriver om hur reportrar vill utreda om sexsäljande  pojkar ”verkligen” är prostituerade och varför flickor och kvinnor betalar för sex. Den stora svårigheten för många är att förstå vem som utnyttjar vem. Detta faktum finns nämligen alltid med som utgångspunkt när pengar och sex är inblandade.

I vårt samhälle finns fortfarande den essentiella uppfattningen att kvinnor är mer moraliskt mer högstående men också  mycket mindre sexuella och kåta än män. De förväntas inte vilja betala för sex och när det ändå gör det blir det förvirrande. Även om vi i vår studie Osynliga Synliga Aktörer också stötte på fenomenet kvinnor som köper sexuella tjänster av både transpersoner och kvinnor så har det aldrig uppmärksammats i någon större omfattning. Det intressanta är alltid  de promiskuösa bögarna.

Hitintills har jag enbart läst artiklar skrivna av Laura Agustin men nu blev jag så nyfiken att jag måste klicka hem boken; Sex at the Margins: Migration, Labour Markets and the Rescue Industry.

1842778609

Jag fick också svar på tal gällande mitt påstående om att den postkoloniala flodhästen skulle kunna förknippas med Teresa som spelade huvudrollen i filmen.

@SuzannLdotter @nojesguiden alltså, flodhästen är en vedertagen metafor för det alla ser men ignorerar. Dvs den postkoloniala problematiken.

@SuzannLdotter @nojesguiden har medvetet inte kommenterat kvinnornas kroppar. Du ser fetmametaforer där ingen finns.

Det visade sig alltså att jag var helt fel ute och jag är nu naturligtvis helt övertygad på att det inte alls fanns någon form av flerbottnad ironi i det påståendet.

Nu är det dags för mig att gå ner i lobbyn på Gothia Tower i Göteborg där jag befinner inbjuden av Bokmässan och träffa alla de andra officiella bokbloggsambassadörerna för bokmässan 2013;

Bokmässans Bloggambassadörer

Boktjuven

Bokugglan

Fabulerat

Läsa och lyssna

Marcusbiblioteket

Nobelprisprojektet

Ordförrådet

Socialistsimon

Suzann Sexeducator

The Book Pond

TidningsIda

Västmanländskans bokblogg.

#blogg100, dag 26.

kommentarer
  1. bokoholist skriver:

    Du är bäst. Ha kul och hälsa Västmanländskan (hon verkar mysig) och Marcus (som gör världens snyggaste katter-i-konsten-blogg).

  2. bokoholist skriver:

    PS ”elefanten i rummet” jag har hört talas om, men flodhästen? innovativt. jag har nog ett föråldrat språkbruk.

  3. Idag i Sydsvenskan recenserades filmen. (Den kvinnliga) recensentet uppehölls sig också mycket vid hur blekfeta och överviktiga kvinnorna var. Trist!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s