Idag fick jag gästblogga hos Suzann. Jag heter Tova och är 14 år. Jag är också en av Bokmässans bloggambassadörer 2013. Jag bloggar annars på min blogg Bokugglan om ungdomsböcker.

Skärmavbild 2013-03-04 kl. 22.05.08

Jag tänkte recensera ”Amandas bok” av Katarina Janouch. Det är en serie på fyra böcker och den sista har ganska nyligen kommit ut. De handlar om tre tjejer som går i samma klass, Amanda, Jonna och Saga. De olika böckerna uspelar sig nästan under samma tid men från olika perspektiv. Den sista boken heter ”Amanda och Axel” och är från Amandas perspektiv igen.
9789175030401_large_amandas-bok_pocket

Böckerna är beskrivna som ”Om kärlek och sex, om lust och längtan”. Amanda har aldrig haft någon pojkvän och börjar tänka på det mer och mer. Men killarna i klassen är ju så barnsliga, speciellt Axel. Axel och hon var bästa kompisarna när de var små, men så flyttade Axel och hans familj, och de träffades inte på flera år. Sen, i nian, så var han bara tillbaka i Amandas klass, och Amanda visste inte vad hon skulle säga. Efter en termin hade de knappt pratat med varandra och så säger Amandas mamma att hon hört att han flyttat tillbaka så hon bjuder hem dem. Hon undrar också varför inte Amanda har sagt något…

Jag gillar denna serien väldigt mycket! Jag tror många tjejer känner igen sig i den, för i de olika böckerna är det väldigt olika sorts tjejer som är huvudpersoner. Katarina Janouch skriver så jag verkligen känner med personerna, det märkte jag extra tydligt i sista boken där vartannat kapitel är från Amanda och vartannat från Axel.

Det är ofta frågor i boken som inte direkt får något svar, men det får man ju inte oftast i livet så jag tycker det gör boken verkligare. Katarina har verkligen lyckats med att skriva så att dialogerna och känslorna låter som ungdomar!
Böckerna är i pocketstorlek men inbunden, så den blir ganska lättläst och flyter på väldigt bra.

#blogg100, dag 41.

kommentarer
  1. lasaochlyssna skriver:

    Jag och dottern kanske skulle läsa den! Vi läste Linas Nattbok båda två och tyckte om den och detta verkar vara samma typ av bok!

Kommentera

