Arvida Byström, Johanna Rytel, Gisela Schink och Bianca Kronlöf i DIY av Kristofer Andersson.

Publicerat: 3 april, 2013 i Böcker om sex & sex i böcker, Bloggambassadör för bokmässan 2013, Sex i ord och bild, Sexualpolitik
Etiketter:, , , , , , ,

Kristofer Anderssons DYI (DIY är en förkortning för Do It Yourself) utgiven på Modernista är en snygg antologi med texter om 100 olika kulturutövare. I DIY berättar de om vad som driver dem och varför de fortsätter att göra det de gör. DIY är en hyllning till kulturarbetare som i väntan på den fasta anställning som troligtvis aldrig kommer skapar sin egen verklighet, på högst egna villkor.

isbn9174991752_fc_1

Fotografen ARVIDA BYSTRÖM är först ut och jag blir genast väldigt nyfiken på konstnären. There Will be Blood är fantastisk skildring av bilder som vi aldrig ser i vår kultur men som ständigt finns. Hon reflekterar över kroppsbehåring och retuscherade bilder.

Nästa konstnär är JOHANNA RYTEL. Johanna säger att ”det kan ju vara provocerande, för vissa att jag tar mig den rätten att ha med mycket sex i min konst. Sex har ju tillhört männen så mycket.” En av Rytels performance heter Want to play doctor with your dick? som uppstod utifrån att hon blev upprörd över hur man såg på horor. Hon klädde ut sig till sexarbetare och delade ut flyers till män som hon fann attraktiva och till vilka hon skulle kunna tänka sig att sälja sex. Många män fick inget erbjudande vilket var ett sätt att ta makten. På den flyer som hon delade ut stod ”Vill du leka doktor med din snopp? kontakta sex4moneyismydream@gmail.com”. Rytel klargör att hon inte har några som helst problem med kravmärkt prostitution.

Jag minns en stark upplevelse när Rytel ställde ut Abortion Graveyard/Happy aborted children have their birthday på Liljevalch. Då köpte jag ett av konstverken i form av ett aborterat foster.

bild

En av mina stora favoriter är som tidigare sagt GISELA SCHINK. Hennes syfte har inte varit att göra tilltalande eller nostalgiska bilder. Hon reflekterar över den låga status som sex har i konst. Sex avfärdas lätt. Min absoluta favoritutställning är Oh, It´s a beaver och denna bild som jag numera är en lycklig ägare av.

IMG_3088

En annan av mina favoritbilder av Gisela Schink är denna;

img_gisela_schink

BIANCA KRONLÖF säger att allt hon gör är politik. När någon säger att hon/han/hen är opolitisk betyder det oftast att det är ett sätt att falla in och reproducera normen. Bianca Kronlöfs fantastiska You Tube-tolkningar av snubben hoppas jag att ingen har missat då den vandrat runt på Facebook och andra sociala medier och verkligen sevärd. Hon menar att det vanligaste kännetecknet på att en person är av manligt kön är den självklara rätten att tala om vad man tycker om andra människor. Som exempelvis att att du skulle vara skitsnygg om du bantade.

Skärmavbild 2013-04-03 kl. 21.11.57

Förutom dessa fyra kvinnor fanns det 96 till olika konstnärer men de får ni läsa om själva eller vad andra skrivit om dem.

#blogg100, dag 71.

Kommentera

