Jag är inte bara officiell bokbloggsambassadör, jag är även inofficiell självpåtagen Världens viktigaste bok-ambassadör. Jag har köpt flera ex och givit till alla äldre barn och yngre tonåringar i min omgivning, hyllat den här på bloggen, på Facebook, på Twitter och IRL. Jag har även recenserat den för tidningen Kom Ut.

9789170376313

Varför? Helt enkelt därför att boken just nu är en av världens viktigaste böcker och unik i sitt slag med sin fantastiska normkritiska utformning. Texterna tillsammans med de härliga färgglada bilderna från Yokaj Studio gör boken till en unik sexualbejakande  sexualupplysningsbok som ändå inte väjer för svårigheter.

gladkanslorochkarlekskrangel_art

Bild: Yokaj Studio

Jag är en av de officiella bloggambassadörerna för Bokmässan och när jag där fick frågan på bokmässans hemsida om jag kan rekommendera tre böcker i ”min genre” och Världens viktigaste bok blev naturligtvis en av dem.

Skärmavbild 2013-04-09 kl. 22.05.11

Bokugglan intervjuar alla bokbloggsambassadörer och när jag fick frågan om det var någon bok som jag önskat att jag hade läst när jag var tonåring så blev svaret samma som ovan;

Skärmavbild 2013-04-09 kl. 22.02.56

Jag och Malinda Flodman var för ca en månad sedan på den fantastiska konferensen Catalyst Con för Sex Educators  i Washington.

IMG_3155

Där föreläste vi om ”the history of sex education” och lyfte vi naturligtvis fram både RFSU och Världens viktigaste bok.

Skärmavbild 2013-04-09 kl. 22.16.28

Vilket fick till följd att jag via twitter fick kontakt med en Sex Educator som hade lyssnat på oss och blivit mycket  intresserad av boken men inte kunnat beställa den till USA, så jag fick packa ner ett ex. och skicka över.

Till boken har också en lärarhandledning kommit ut men den har jag tyvärr inte läst då den var lite dyr i inköp för en privatperson. Återkommer runt den när jag fått låna ett ex.

9170377235

RFSU erbjuder även en metodkurs för lärare: kroppen, känslor och sex på mellanstadiet där författaren Nathalie Simonsson är kursledare.

#blogg100, dag 77.

kommentarer
  1. […] viktigaste bok som jag skrivit om måånga gånger och novellsamlingen […]

  2. […] finns en fantastiskt bra bok för barn/unga i denna ålder; Världens viktigaste bok, även nämnd här.  Den enda nackdelen är att den inte är lika lättläst men otroligt […]

Kommentera

