Om synen på kroppsliga avsöndringar, beroende av kön.

Publicerat: 12 april, 2013 i Böcker om sex & sex i böcker, Bloggambassadör för bokmässan 2013, Fittan, Sex och språket
Etiketter:, , , , , ,

Fittan har ofta representerats som en del av den kvinnliga kroppen som är skamlig, oren och äcklig. Många kvinnor känner att deras könsorgan är fula, äckliga, illaluktande och inte alls en önskvärd och vacker del av kroppen.  En hel del kvinnor som jag talat med berättar att de inte ens vill känna på sitt kön för det är så ”köttigt och äckligt” Många kvinnor hatar sina flytningar och finner dem stinkande och mycket obehagliga. Dessa attityder är tragiska och får mycket negativa konsekvenser. De har sitt ursprung från vår kulturs tendens att se kvinnors kroppar som smutsiga och att de utsöndrar konstiga vätskor som skiljer sig från män, och alltså är fel. Det finns en rad hygienprodukter designade med konstgjorda dofter som anser att våra fittor snarare skall dofta lavendel, rosor och tusenskönor än fitta.

Fortfarande duschar kvinnor in i fittan för att försöka eliminera lukt trots att det inte är bra och snarare kan rubba den naturliga balansen. Rädsla för oönskad lukt framkallar oro och är en bidragande orsak till sexuella hämningar hos kvinnor och en ovilja till oralsex. Lukt är kopplad till föreställningar om smuts, och många kvinnor uppfostras att tro att fittan är otäck, smutsig och allt annat än trevlig. Flickor får ofta budskapet att man inte får pilla i snippan för att det är smutsigt. Tamponger med en införingsapplikator förstärker denna bild då fingrarna inte skall behöva beröra slidan.
Heterosexuella män har också givit uttryck för att det inte vill ha oralsex med tillfälliga eller okänd sexuella partners på grund av en rädsla för smuts eller smitta (Waldby et al, 1993;. Roberts et al, 1996). Med tanke på att fittan så ofta har representationer som handlar om illaluktande, smutsiga, och potentiellt sjuka egenskaper så är det inte förvånande att kvinnors könsorgan ofta blir en källa till skam eller förlägenhet.

Det finns däremot en helt annan spermakultur där sperman hyllas och lyfts upp som något exklusivt, välsmakande och gott. Nu och då dyker det upp artiklar i kvällspressen och damtidningar om hur nyttigt det är med sperma.

Nu finns det naturligtvis nyanser. Jag har fantastiska läsare som direkt ger kritik när jag blir för svart/vit. Tanja Suhinina påpekade att det också finns ett äckel inför sperma som något kladdigt och oönskat. Pelle Ullholm, sexualupplysare på RFSU anmärkte på att det inte alls är ovanligt med killar som tvättar sina kön så de ser ut som fnöske för att könslukt ses som äckligt. Det är mycket viktigt perspektiv att se att vårt samhälle också avskärmar sig mer och mer emot naturliga kroppsutsöndringar och dofter. TACK kära kollegor!

Läs nedanstående texter, recept och tankar och försök föreställa er om att det istället skulle handla om slidsekret, mensblod eller en tillagad moderkaka.

Skärmavbild 2013-04-12 kl. 20.36.30

En artikel som jag hittade på Expressen påstår att sperma innehåller minst tre olika antidepressiva- och humörhöjande kemikalier som ökar kvinnans välmående och förbättrar deras sömn. Stefan Arver, läkare och forskare på Karolinska menar i samma artikel att det snarare är ett uttryck för en manlig önskedröm.

En kollega skickade mig en länk till hemsidan Cooking with cum i veckan, om två nya minst sagt lite nya och innovativa kokböcker. I texten på hemsidan framgår att ”Semen is not only nutritious, but it also has a wonderful texture and amazing cooking properties. Like fine wine and cheeses, the taste of semen is complex and dynamic”.

Den ena är SEMENOLOGY – the Semen Bartenders Handbook.

so_cropped

I den här boken finns bland annat receptet på en macho-mojito.

Macho-Mojito-Createspace-662x1024

Den andra kokboken handlar om efterrätter och heter Natural Harvest – A Collection of Semen-Based Recipes.

nh_cropped

Hur kan det vara så att vi inte lika gärna slurpar i oss slidsekret eller placerar densamma lite dekorativt på en liten chokladpudding till desserten?

#blogg100, dag 80.

kommentarer
  1. […] istället vad Suzann Larsdotter skriver om synen på kroppsliga avsöndringar beroende av kön. Märk väl att det inte är frågan om att […]

  2. S skriver:

    Word! Så trött på detta! Plus att fittor luktar ju typ nada så länge pH-balansen är bra.

  3. […] mest besökare har inlägget Tips på vilka du bör undvika att knulla med! till min stora glädje. Där konstaterar jag att det det som är riktigt riskfyllt är absolut INTE […]

  4. Svårt att uppskatta skönhet? skriver:

    Men måste en verkligen tycka att ens fitta är en vacker del av kroppen?
    Och i så fall varför?
    Att förlika sig med, acceptera, bli vän med sin fitta, visst.
    Men varför måste en prompt anse att den är just vacker?
    Jag tycker inte att några könsorgan, varken manliga eller kvinnliga är vackra. Det har jag aldrig gjort och kommer aldrig att höra. En närbild på en kuk eller fitta, oavsett om jag ser den i en läkarbok eller en porrtidning ser bara grotesk eller skrattretande ut i mina ögon. Det är inget som gör mig det minsta kåt.

    Nu kanske du tror att jag äcklas av min fitta och har problem med att njuta av min egen och andras kroppar. Men så är det inte alls.

    Jag kunde ge mig själv orgasmer långt innan puberteten och gjorde det ofta också. När jag i övre tonåren började ha sex med andra hade jag inte svårt att få orgasm, jag fick till och med vaginala orgasmer / g-punktsorgasmer trots att jag läst på många ställen att det var ovanligt och svårt,särskilt för unga tjejer. Jag hade heller inga problem med att visa mig naken i dagsljus för mina partners. Men hur mycket sex jag ån hade och hur skönt det än var började jag aldrig tycka att vare sig mitt eller mina sexpartners könsorgan var vackra. Jag såg dem mest som funktionella kroppsdelar som visserligen kunde vara spännande och generera mycket njutning men aldrig som något estetiskt tilltalande.
    Ansikten, ryggar och rumpor är betydligt vackrare kroppsdelar tycker jag.

    Skulle det vara något fel med att känna så menar du?
    Och är det konstigt eller ovanligt att njuta av sex med andra och uppskatta deras kroppar i sig utan att tycka att just deras könsorgan är vackra?
    Jag har mest haft sex med män om nu det har någon betydelse.

    • Suzann skriver:

      Jag ser inte att alla måste tycka att könsorganen är vackra. Jag menar dock att det är en fördel att tycka om sitt kön för att ha självförtroende i sexuella situationer. Det verkar som om du lever ett gott liv och har bra sex vilket glädjer mig (och detta helt utan att tycka att kön är vackra).

Kommentera

