Jag hade inte hittat busshållplatsen till bussen som jag skulle åka trots att jag letat i 20 minuter. Tänkte att jag fick ta tunnelbanan men kom vid T-centralen på att jag inte skulle hinna vilket ledde till att det fick bli taxi för att komma i tid. I taxin frågade chauffören om vad jag skulle prata om och jag tvekade 30 sek men berättade sedan om vad jag skulle göra. Detta ledde till ett samtal runt hans prostatacancer och svårigheterna med att få sexologisk hjälp. Hann ge några tips innan jag hoppade ur vid universitetet men tänkte mycket på vad öppenheten att visa att en klarar av att prata om sex öppnar upp för samtal med människor.images

I många olika studier framkommer både en osäkerhet och ovilja hos professionella att prata om sexualiteten med sina vårdtagare. (Sandin, 2005, Haboubi, Lincoln, 2003, Shalev,Yerushalmi, 2009, Socialstyrelsen 2011, Larsdotter, Jonsson och Gäredal, 2011).

Detta är utgångspunkten till varför jag blev inbjuden som föreläsare till Psykologi utan gränser som idag anordnade en föreläsning för psykologstudenter på Stockholms Universitet.

För någon månad sedan var jag hos socionomstudenterna på Uppsala universitet och föreläste/hade workshop om att ha samtal runt sexualiteter med klienter/patienter.

Vid båda tillfällena hade studentorganisationer tagit initiativet att bjuda och in och bekosta ett utbildningstillfälle. Idag fick studenterna själva betala en liten inträdesavgift, ändå var över 60 personer där, på sin fritid.

Vid kanske samma tid var Saga och Charlotte på psykologutbildningen i Lund och berättade om sexologi och svarade på frågor runt sexualiteter. Otroligt glädjande att höra men än återstår mycket att göra.

Det är få akademiska utbildningar som har sexologi med i sin grundutbildning. De flesta läser ingen sexologi på vägen att bli psykolog, socionom, sjuksköterska, lärare eller något annat människobehandlande yrke. Läkare och barnmorskor läser några få poäng. Detta är naturligtvis ett oerhört dumt då sexualiteten är en viktig del av att vara människa.

Låt oss gemensamt jobba för en förändring runt detta!

#blogg100, dag 83.

Kommentera

