Om att stoppa upp en Wunderbaum…

Publicerat: 22 april, 2013 i Fittan
Etiketter:, , ,

Efter att jag skrivit gårdagens inlägg så fick jag ett mail från en gammal vän sedan tiden uppe i Östersund. Hon skrev följande

Apropå amerikanare : Har du sett deras tamponger??? Jag var i USA för något år sedan och behövde tamponger. För det första gick det knappt att hitta tamponger utan införingshylsa. Åtminstone inte i denna nattöppna butik som ändå hade ett ganska stort urval. Jag kom i alla fall ut därifrån med ett rosa paket Tampax. Jag insåg att dessa skulle vara en upplevelse för en svensk som är van vid ob eller apotekets vanliga tamponger. Så jag öppnade paketet ihop med min norska väninna medan vi fortfarande var på stan. Införingshylsan var i plast. Den var rosa och skimrande i någon pärlemoliknande finish. Totalt miljöovänlig och skulle nog garanterat knäcka vilket avlopp som helst. Nej, den var inte återanvändningsbar utan det fanns införingshylsa till varje tampong. Så var det doften… ordentligt parfymerat! Både hylsa och tampong. Vi skattade så vi tjöt!!!
Det var 30-35 grader på dagarna och när jag använde tampongerna luktade det som om jag stoppat upp en Wunderbaum. Det var allt annat än fräscht! Jag kommer aldrig att använda parfymerade tamponger igen.

Kram på dig!
Anna

Premium_plastic_applicator_tampon

Skärmavbild 2013-04-22 kl. 21.49.44

Tampax skriver på sin hemsida: dealing with mother nature and her monthly gift”. Hur intelligensbefriade kan kvinnor anses vara?

Jag trodde i min enfald att parfymerade bindor och tamponger var ett amerikanskt påfund så döm om min förvåning när det också säljs parfymerade mensskydd i Sverige. Det var inte svårt att hitta ett antal olika alternativ. Always säljer exempelvis en modell med texten;

NY silkeslen yta med Always SoftDry ger mjuk och extra torr känsla. Samma fräscha doft gör din period mild som en sommarbris.

”Din period som en sommarbris”, här är det faktiskt svårt att hålla sig för skratt. Dessa bindor och trosskydd är ofta paketerade i ljusrosa förpackning med blommor på. Precis som vi sliddjur vill ha det😉

#blogg100, dag 90.

kommentarer
  1. bokoholist skriver:

    Jag vill ha en med tågtryck. Lite som när en var barn och du vet: härt kommer båååååten med lite gröt in i din mun. Nu? ”Här kommer tååååååget och kör in i tunneln”.

    Eller nä. *host*

  2. Ellert skriver:

    Menskopp for the win! Mig veterligen finns de inte parfymerade dock, och inga roliga tryck. Näää, det kanske inte är så bra ändå.😉

  3. stefan Ba skriver:

    Mina amerikanska tjejkompisar undrade varför de fick svamp, de sköljde sig ju regelbundet med s.k Douche, Min mor informedrade mig om allt hon upplevde som konstigt vilket fick mig, som kille, att uppfattas konstig men en del av vännerna slutade med regelbundna sköljningar och återfick normalt Ph värde. Alltid något gott:-)

  4. lasaochlyssna skriver:

    Hahahaha!! Sommarbris var ju verkligen det man önskar lukta ur snippan!

Kommentera

