På Fotografins rum, kommendanthuset på Malmö museer pågår just nu utställningen Purity av David Magnusson.

David Magnussons har gjort 45 olika porträtt på fäder och döttrar som deltagit i fenomenet ”Purity Ball” i USA. Under 2010 – 2011 deltog fotografen Magnusson i Purity Balls i Louisiana, Colorado, och Arizona. Flickorna och deras fäder fotograferades i de kläder de bar under ceremonin på platser i närheten av sina hem. I samband med detta intervjuade han också far och dotter om sin tro, kärlek och renhet.

Purity betyder renhet och under en Purity Ball lovar unga döttrar att ”leva sina liv rena inför Gud” och förbli oskulder fram till äktenskapet. De skall därmed beskyddas från att ”dras med in i vår tids kultur av kaos”. I gengäld så undertecknar deras fäder ett åtagande som innebär att de lovar att skydda sina döttrars kyskhet. Ibland utväxlas ringar som en symbol för deras löften.

picstitch

Magnusson beskriver projektet som ett sätt att undersöka hur kulturen påverkar våra värderingar och han har medvetet gjort porträtten så vackra att de fotograferade skall vilja ha dem på väggen. Han är dock väl medveten om att bilderna kan ses på ett helt annat sätt i någon annan del av världen. Genom att ställa frågor snarare än att ge svar, så vill Magnusson utmana oss och vår bild av renhet

För mig som under ett antal år befann mig i trosrörelsen/frikyrkan och inte hade haft samlag med min första make innan vi gifte oss är detta ingen exotisk händelse ”over there”. Detta är en verklighet för de som växer upp i trosrörelsen och delar av frikyrkan. Sex före äktenskapet, skilsmässa och homosexualitet ses fortfarande som en stor synd och leder ibland till att människor stöts ut ur gemenskaper.

I slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet var kampanjen ”Värt att vänta på” stark inom dessa rörelser. Boken var utgiven av en ekumenisk arbetsgrupp med representanter för bland annat Nybygget Ung – NU, Oasrörelsen, Pingstförsamlingarnas Ungdomsarbete – PU och Svenska Alliansmissionens Ungdom – SAU. Den hade sitt ursprung från den amerikanska True love waits. Avsikten var att ”förändra kristna ungdomars attityd till sex. Budskapet var att sexualitet är något vackert och fint, en gåva från Gud – men unga människor uppmanades till att inte ha sex före äktenskapet. ”Samlaget”, heter det på ett ställe, ”är den sista stationen på en lång resa, en resa som startar med en första beröring, kanske med att man håller varandra i handen. Någonstans mellan den första och sista stationen på resan måste du sätta en gräns, om du vill leva efter Guds vilja. Det är en gräns som inte ska överskridas förrän du gift dig. Sätt gränsen så tidigt, att det blir möjligt för dig att inte mista självbehärskningen, och sätt den hellre för tidigt än för sent. Det förlorar du ingenting på!” Därefter följer de råd som jag läste redan i slutet på 80-talet om att det inte är lämpligt att smeka varandra på områden som täcks av underkläder. Tyvärr stannar det inte med detta utan även onani  ses som en av de synder som inte är önskvärda i Guds ögon.

”Bibeln är lika klar och när det gäller sex mellan ogifta personer. Bibeln kallar det för otukt. Eftersom det här ordet har en så negativ klang upplever många att det inte kan ha något att göra med deras sexliv. Det är därför viktigt att förstå vad ordet egentligen betyder. Det grekiska ordet som används i Nya testamentet är porneia. Ordet kan också översättas med sexuell omoral. Det används i Bibeln om intima förhållanden utanför äktenskapet där den ena eller båda parterna är ogifta. Det är ingen skillnad i användningen av ordet om det är tillfällig sex med någon, om man ligger med pojk- eller flickvännen eller med den man är förlovad med. Allt det här är otukt, eftersom det är fråga om sex utanför äktenskapets ram. Sammanlagt används olika former av ordet porneia, otukt, ett femtital gånger i Nya testamentet. Någon kanske tror att otukt bara gäller sexuella förbindelser med prostituerade. Men så är det inte. I Bibeln är otukt och sexuell omoral det samma som att ha sex med en person man inte är gift med. Det är i strid med Guds vilja och har inte hans välsignelse.

En rad myter (enligt författarna) tas upp som exempelvis ”Vi måste kolla om vi passar ihop sexuellt.” Under denna rubrik manifesteras heteronormativiteten.
Fysiskt sett passar alla av motsatt kön ihop med varandra. Den avgörande frågan är därför: Är vi så kära i varandra att vi är villiga att anpassa oss till och ta hänsyn till varandra – både sexuellt och på livets alla andra områden?

När jag 1996 började plugga teologi gjorde jag det på en högskola som inte tillät samboskap och nekade homosexuella prästvigning. Idag tar jag avstånd från allt detta men under så många år plågade detta mig djupt.

Det var med tunga steg som jag promenerade tillbaka mot Malmö City men en titt in på Rönnqvist och Rönnqvist galleri där Ylva Maria Thompson ställer ut fantastiska konstverk muntrade sannerligen upp mig. Jag älskar hennes erotiska konst och drömmer nu om att äga en bronserad eller silverpatinerad rumpa.

picstitch

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s