Min kollega och vän, juristen Aino Gröndahl skriver en av sommaren mest viktiga texter på RFSL och RFSL Ungdoms blogg SKYDDSVÄRD; Jag sitter med under asylutredningar på Migrationsverket där personen jag företräder ställs frågor som ”Hur kunde du säkert veta att de personer du låg med i ditt hemland verkligen var homosexuella?”

Första gången jag kom i kontakt med Slashfiction var via en het erotisk historia om Harry Potter och Draco. Detta är en fascinerande genre inom fanfiction där personer (främst kvinnor) skriver heta erotiska berättelser om sina idoler när de har samkönat sex med någon annan man. Ett av de mest kända paren är Kirk och Spock från Star Trek. För någon vecka sedan skrev Fredrik Strage en krönika om fenomenet och det som stannade i min ibland lite sjuka hjärna var orden i rymden kan ingen höra dig suga på öronen. Detta med anledning av att det fanns en story om när Kirk suger på Spocks fantastiskt erotiskt laddade och  spetsiga öron 😉 På nätet finns också fantastiska bilder som illustrerar dessa historier.

pizap.com13710687066441

Sara Danius, professor i estetik vid Södertörns högskola och ledamot av Svenska Akademien skrev en fantastisk essä i Dagens Nyheter 18 maj. Den hette, Den lilla döden. Romanens skamliga längtan efter socker och var en ljuvlig läsning. Hon skriver fantastiskt bra om sockerbegärets  i skönlitteraturen och associerar detta med ”lilla döden” inom erotiken. Ingen blottar sin strupe så mycket som den som längtar efter söta bakelser och godis. Socker är granne med skam. Socker väcker löje. Det påminner oss om våra drifter och därför om våra kroppar, vår förgänglighet, alltings slut. Socker är den lilla döden. Hon belägger dessutom sin tes med exempel från Balzac, Flaubert, Joyce och Proust.
bröstbakelserBröstbakelser

Jag är fördomsfull, detta hindrar mig till att upptäcka nya världar av kunskap. Exempelvis skulle jag aldrig slängt en blick åt en avhandling skriven på engelska i modevetenskap om jag inte fick en fantastiskt introduktion till den samma.

Skärmavbild 2013-07-12 kl. 20.07.47

Det är Philip Warkander, som skrivit en doktorsavhandling i  mode vid Stockholms Universitet. Det är spännande läsning. Han har valt att analysera sambandet mellan samhället, stil, sexualitet och kön. En av hans informanter är Anthony. Hans kropp är biologiskt kvinnligt men hans definition av sin egen könsidentitet är suddig och han föredrar att positionera sig själv som feminint maskulin. Han experimenterar med olika sätt att göra sin kropp mer maskulin,  har tagit ett manligt namn, medan han samtidigt håller sin kvinnliga kropp intakt och för även in feminina plagg in i sin stil. Han bär ofta färgstark makeup och binder upp brösten för att justera sin siluett tillen mer pojkaktig stil. Jag är bara en person som är i en situation där jag har olika möjligheter att välja. Jag tror att män är mer attraktiva än kvinnor. Jag är fåfäng, så jag skulle hellre se ut som en man än en kvinna. Det är bara en fråga om smak. Om det fanns en möjlighet att  att fästa fungerande vingar på ryggen, skulle jag förmodligen göra det också.
Ni, som tror att du vet vem är, om du fick en trollstav, skulle inte du trotsa din så kallade identitet och förvandla dig till en (…)?
Jag bara frågar?
Eller jag tror inte att jag kommer att bli något alls. Jag har slutat att bli. Jag gör bara.

På vårt bröllop fanns flera queera personer som till min stora glädje väckte genusförvirring bara genom sitt sätt att klä sig och vara. Den där nyttiga förvirringen som kanske aldrig skulle uppstå hos släkt och vänner som lever långt borta från queera personer och sammanhang. Det bästa var att så  många trivdes så bra, med mångfalden och att alla fick plats.  Det blev precis som vi ville ha det.

Vi är många som arbetar med att ge råd till personer som har frågor runt sex. I Aftonbladet svarar psykologen och terapeuten Eva Rusz på frågor från läsarna. Hon får en fråga från någon som har haft sex med sambons syster. Mannen ifråga känner sig som ett svin och vill ha hjälp att bli av med skulden. Eva Rusz svar är detta är en nyttig plåga.  Skuld och skam har vi fått för att kunna korrigera våra beteenden.Det är inte konstigt att han känner sig som ett svin, då han har betett sig som ett, ­säger hon. Sedan menar hon på att sexdriften ibland kan vara så stark att den slår ut allt förnuft. Man kan säga att hjärnan kidnappas av driften, förklarar hon men i detta fall är det ingen ursäkt då de flesta är medvetna om att det är fel att ha sex med nära släktingar. För mig är detta ett mycket främmande svar. Det blir så tydligt att utbildning inte är allt, sexologin är liksom psykologin och en rad andra ämnen är fylld av olika teoribildningar och det är oerhört viktigt att alltid behålla sitt kritiska sinne även där sk. experter uttalar sig.

I ett sommarnummer av tidningen Amelia skriver chefredaktören Åsa Lundegård om roliga saker. Inför detta nummers utgivning så skrattade hon åt en bild av en brun banan som skulle åskådliggöra impotens hos personer med penis. Hon skriver vidare att detta inte är kul i verkligheten men kanske lite rätt åt den som drabbas, om nu anledningen är ett för kraftigt bruk av porr. Förutom att jag är så innerligt trött på detta förenklade snack om impotens och porr så blir jag både ledsen och arg över chefredaktören gör narr av impotenta kukar. Mer respekt åt våra könsorgan!IMG_4418

Kommentera

