Egentligen tycker jag att äktenskapet är en patriarkal ordning för ägande men det betyder att en kan göra ett försök att omdefiniera det hela. Jag och min fru vigdes för snart en månad sedan av min älskade vän som lever sambo med sin flickvän. Vi skrev egna löften där mitt handlade om att vara trogen de löften vi ger varandra och att dessa om och om igen måste omprövas under livets gång. Jag berättade att jag misslyckats med vad jag lovat tidigare men ville försöka igen. Vad jag och min fru har för löften till varandra angår bara oss och de som blir berörda av dem. Två kära vänner tillika bögar var våra gråterskor och stod vid vår sida vid vigseln. Min älskade vän med den gudomliga rösten sjöng våra sånger. På bröllopsminglet med våra fantastiska toastmistress blev det sånger som en ensam kvinna är bara en slav, men tusen systrar kan ställa krav, Svarte Tupp av spontankören och ett härligt queert mingel.

SAM_0874

Det är bara sedan 1 maj 2009 som samkönade par får gifta sig på samma villkor som heterosexuella i Sverige. Fortfarande är det en minoritet av världens länder där detta är möjligt. I endast i 15 av världens runt 240 länder är samkönade äktenskap tillåtna eller på väg att bli det inom kort.

När jag nyligen låg på sjukhus i Thailand kom sjukvårdspersonal in ett flertal gånger och frågade min nyblivna fru om det verkligen var sant att vi var gifta.

Innan olyckan hände så fick vi vid olika hotell frågan om vi inte skulle ha två enkelsängar istället för den inbokade dubbelsängen. Nu är Thailand ett liberalt land så det blev aldrig några problem förutom den där lite skavande heteronormen.

När heterosexuella par planerar sin bröllopsresa så behöver de inte ta fram en karta och undersöka vilka länder där det är förbjudet att vara heterosexuell.

Det vore lite olämpligt att planera sin resa till något av de länder som kriminaliserat homosexualitet och en vill definitivt inte åka dit homosexualitet är belagt med dödsstraff. Se en karta i DN här. En vän till mig blev bjuden på en bröllopsresa tillsammans med sin fru till paradisön Zanzibar men de hade glömt den lilla detaljen att kvinnor som har sex med varandra kunde enligt lagen dömas till sju års fängelse.

Vår bröllopsresa blev inte en orgie i tvåsam kärlek och sex men en fantastisk kärleksmanifestation från hundratals människor som följde mig från IVA till sjukrummet och hem till Stockholm igen. TACK älskade vänner och min fru för all denna kärlek som jag fått!

När en släkting till oss berättade att hen ”skulle på homobröllop” så svarade en av hens kollegor spontant ”fy vad äckligt” och nästan vid samma tillfälle säger någon annan att jag måste vara tacksam för att det är så okey att vara homo idag.

I Sverige skaver heteronormen och bidrar till ohälsa, i andra delar av världen förföljs du av regimen och på många platser riskerar du att dödas för din kärlek.

kommentarer
  1. Grattis! Juridiskt den bästa varianten…

  2. bokoholist skriver:

    Det var i sanning världens bästa bröllop.

Kommentera

