Jag har haft en krönika från Metro liggande på mitt skrivbord som jag läst flera gånger. Krönikan är skriven av Cissi Wallin  i april och rubriken är ”Jag kräver det bästa av livet”. De rader som jag hela tiden återkommit till är:

 Jag älskar att onanera och kolla på porr. Bra porr där kvinnans njutning inte står i andra rummet. Fast ännu mer än onani älskar jag att ha sex med någon annan. Mycket och länge. Detta intresse rimmar för övrigt tydligen inte så bra med att ha blivit våldtagen (som jag blev 2006) men jag har aldrig förstått den kopplingen. Man kan väl älska sex men ändå bli utsatt för ett övergrepp? Tydligen inte enligt diverse skvallerforum om såväl mig som andra kvinnor som pratar öppet om bådadera.

Så läser jag ikväll Hanna Gustafssons artiklar hos Genusfolket där hon på ett fantastiskt bra sätt gör upp med vår tids ”våldtäktskultur” och kommer med svidande kritik mot hur vårt samhälle skapar en struktur där det ständiga hotet om våldtäkt begränsar tjejers livsutrymme och idén om manlig sexualitet begränsar killars handlingsutrymme. Hon pekar på hur;

Förmaningar och varningar till kvinnor om hur de ska skydda sig mot våldtäkt är ett exempel på denna typ av destruktiv välvillighet. Det är alltid kvinnorna som förmanas och inte de som begår våldtäkterna. Det just dessa välvilliga förmaningar om att skydda sig mot våldtäkt som kontrollerar och skuldbelägger kvinnornas beteende mer än våldtäkterna i sig.

Istället för att lära tjejer att det är farligt att leva ut sin sexualitet, borde vi högt och tydligt tala om för alla tonårstjejer därute att de aldrig kommer riskera att skuldbeläggas av samhället för att ha sex, så länge alla involverade gett samtycke?

Det vore fantastiskt bra om vi som samhälle gjorde fullständigt klart att de enda som har något att skämmas för är de som sprider bilder mot någons vilja. Där 16-åriga tjejer som visat brösten i ett chattforum och fått bilderna spridda mot sin vilja kunde känna sig trygga i vetskapen att de enda som riskerar att förstöra sitt rykte är bildspridarna?

Vi som samhälle bör fördöma det verkliga problemet istället för att underbygga det.

Att säga att kvinnor inte borde klä sig utmanande, dricka sig berusade är att hålla kvinnor ansvariga för att bete sig på ett sätt som inte provocerar män att våldta dem, är en del av våldtäktskultur.

Läs gärna Hanna Gustafssons artiklar;

Våldtäktskulturens senaste offer

En pedagogisk förklaring av skillnaden mellan din laptop och en kvinnas kropp – om synen på våldtäktsoffer

”No sympathy for whores” – vad är våldtäktskultur?

Både killar och tjejer ägnar sig åt sex men det är tjejerna som fortfarande, år 2013 får varningar om hur de riskerar sitt rykte, hur ett enda misstag kan ”förstöra resten av deras liv.” Det var just detta som jag framförde kritik mot genom ett öppet brev till  Marléne Lund Kopparklint (M), kommunalråd i Karlstads kommun, författare och mamma som publicerat en sedesam historia i NWD. Hon svarade mig i sin blogg och en annan person skrev ett svar i NWT där jag bland annat beskylldes för att utöva härskartekniker, platta till flera och stoltsera med diverse kunskaper. De konstaterade dessutom att det är svårt att hålla ihop ett ”systerskap” när den hierarkiska ordningen alltid ska bestämmas av extrema åsikter.

Jag misslyckades med att förklara vad jag menade med min kritik mot inlägget, de verkade mest vilja att jag skulle förstå deras perspektiv. Min vilja och avsikt är dock att alltid försöka kämpa mot all form av #SLUTSHAMING där vi skall lära unga tjejer och deras föräldrar att vara ännu mer försiktiga, att aldrig vara sexuella, inte utforska sin sexualitet, allt för att inte riskera att bli skuldbelagda för ett brott de aldrig begått.

slut2-large

 

Kommentera

