The influence of genital self-image on self perceived sexual attractiveness, sexual wellbeing and relationship wellbeing.

Publicerat: 24 september, 2013 i Fittan, Leva tillsammans, sex och vetenskap
Etiketter:, , , ,

Natalie Centner vid Deakin University i Australien presenterade en av dagens mest intressanta föreläsningar i mitt eget tycke. Jag pratade med henne efteråt och jag kommer att hålla kontakt med henne för att kunna följa denna spännande forskning.

Våra könsorgan fyller en central funktion när vi har sex. Genital gestaltning är en angelägenhet för alla, oavsett kön. Idag är detta ett mycket outforskat område. Hypotesen i denna studie är att genitalt självförtroende har betydelse för självupplevt självförtroende, mindre oro över genitalt medvetande under sexuella aktiviteter, bättre välbefinnande i relationer, större sexuellt självförtroende, större sexuell tillfredsställelse och bättre sex. 1801 män och 1092 kvinnor från Storbritannien, Australien och USA har har i en kvantitativ studie givit svar på frågor i ämnet.

my_vagina_is_magic_by_cowboypickle-d58drc2

En positiv genital självbild kopplades till att personer var mindre upptagna av sitt egen kön under sexuella aktiviteter, de hade bättre självuppfattning  gällande sexuella attraktivitet, ett större sexuellt självförtroende, större sexuell tillfredsställelse och en mer positiv sexuell självuppfattning. Det gav också en förbättrad sexuell funktion hos män. Däremot så hade en positiv genital självbild inte någon betydelse gällande tillfredsställelsen i relationen.

Frågan om genital självbild och  självförtroende är av stor betydelse för en rad olika aspekter av en individs sexuella välbefinnande. Vi bör därför ägna mer tid och fokus på genitalt självbild och självförtroende. Detta stärker min uppfattning om att vi måste arbeta mycket mer med workshops, föreläsningar och aktiviteter där vi fokuserar på fittor, kukar och stjärtar och där vi pratar om allt från anatomisk kunskap, utseenden, variationer och tips om stimulans och dessutom lämnar utrymme för reflektion runt personers egna könsorgan.

kommentarer
  1. Lillen skriver:

    Mitt genitala självförtroende beror mycket på vilken tjej jag är med (jag är heterosexuell man med en subaverage kuk). Jag har inte avstått sex pga oro, men skulle ju absolut inte våga närma mig Johanna Sjödin.

Kommentera

