Jag och en sexologkollega diskuterade häromdagen runt begreppet ”det knapplösa knullet”. I den engelska grundtexten, the zipless fuck. Kollegan, något decennium yngre än mig hade inte hört talas om begreppet. I år fyller ”det knapplösa knullet” 40 år, begreppet myntades i den feministiska klassikern Rädd att flyga av Erica Jong. Romanen gavs ut första gången 1973.

Själv minns jag en natt på Härke elevhem ute på Frösön i Östersund, det måste ha varit 1986 då jag hade högläsning ur ”Rädd att flyga” för en militär från Jämtlands fältjägarregemente som jag raggat upp på någon krog inne i Östersund och släpat med ut till Frösön. Vi hade fantastiskt roligt och vi gillade båda Erica Jong. Han kom tillbaka kvällen därpå med vaniljglass med krossad choklad och ville höra mer…

”Det knapplösa knullet” är fantasin om en tillfällig sexuell förbindelse frikopplad från alla krav och baktankar, något som är helt fri från ånger och skuld. Det är tillfälligt sex utan konsekvenser. Det knapplösa knullet är betydligt mycket mer än ”bara ett knull. Det är en utopisk dröm.

jong-erica-radd-att-flyga

Erica Jong själv beskriver det knapplösa knullet i Rädd att flyga;

Det är fullkomligt rent. Det rymmer inga underliggande motiv. Det står utanför maktkampen. Ingen tar och ingen ger. Ingen bedrar eller förödmjukar den andre. Ingen försöker bevisa någonting eller få någonting av den andra. Det knapplösa knullet är det renaste som finns. Och det är sällsyntare än en enhörning. Och jag har aldrig varit med om det. Varje gång jag trodde att jag var på väg att upptäcka det, upptäckte jag att det bara vara en häst med ett horn i papier-maché eller två pajaser i enhörningsdräkt.

Min reaktion på allt det här var inte (inte än) att skaffa mig en älskare och inte (inte än) att ge mig ut och luffa, utan att utveckla mina drömmar om Det Knapplösa Knullet. Det knapplösa knullet var mer än ett knull. Det var ett platonskt ideal. När man närmade sig varandra för ett knapplöst knull föll knappar undan som rosenknoppar och underkläder svävade bort som maskrosfjun i ett enda andetag. Tungor möttes och smälte samman till en enhet. Hela ens själ flöt ut genom tungan och in älskarens mun.

Det verkliga, absoluta knapplösa förstaklassknullet förutsatte att man aldrig lärde känna mannen i fråga särskilt väl.

Kanske är det knapplösa knullet en förfinad variant av den plastiska sexualiteten som sociologen Anthony Giddens beskriver som sex fri från den tidigare kopplingen mellan sexualitet och reproduktion, fri från förväntningar på livslång kärlek. Giddens menar att intimitetens omvandling kan bidra till en omfattande demokratisering av den intima sfären. Genom den rena relationens karaktär av öppenhet mot den andra, att kunna tala om känslor, genom ömsesidig respekt och genom den plastiska sexualiteten, kan en demokratisering uppstå. Den intima sfären kännetecknas då av jämlikhet och större öppenhet för olika sexuella beteenden; inga gränser sätts för det sexuella handlandet, förutom de som följer av autonomiprincipens utbredning och av den rena relationens framförhandlade normer (Giddens, 1995, s. 167)

Laven Fathi i Uppsala tidningen menar att huvudförutsättningen för det knapplösa knullet är att man inte känner varandra. Det innebär två okända människors möte där man genomför akten på lika villkor utan krav, utan förväntningar och där man möts som okända och skiljs åt som okända. Aktens enda syfte är att befria den påträngande sexualiteten.

Hur tolkar eller använder Du begreppet ”det knapplösa knullet”?

Vad handlar boken Rädd att flyga om? Det återkommer jag till en annan dag, idag ville jag bara utreda begreppet ”det knapplösa knullet”.

Kommentera

