Hetero i Warszawa

Publicerat: 1 mars, 2014 i HBT, Leva tillsammans
Etiketter:, , ,

Är precis hemkommen från en weekend resa till Warszawa och eftersom jag än en gång antagit utmaningen att göra en blogg 100 så är det bara att sätta igång. Det blev en mycket fin resa tillsammans med goda fina vänner. Men redan i hotellrummets Warszawabroschyr fanns en liten varning.

Centuries of hard-core Catholicism matched with provincial attitudes have consprired to create an atmosphere where homosexuality i still regarded as morally incorrect by much of the population.

Jag var aldrig rädd eller ens lite orolig men när vår svensktalande guide automatiskt parade ihop mig med en av killarna vi reste med och frågade om det var vi som var gifta och underförstått att Lotta var gift med den andra mannen så svarade jag ja. Strax innan så hade han vägrat att köra oss till den judiska kyrkogården på grund av att han var troende katolik. Sedan frågade han hur många barn jag och Martin hade och mitt svar blev inga. Då kallade han oss ett lyxpar. Det kändes inte speciellt lyxigt att ljuga bort Lotta och mina barn sedan tidigare äktenskap. Det här var ingen stor grej och speciellt inte i jämförelse med våra vänner i Uganda eller Ryssland. Det gav dock ett litet utslag av minoritetsstress vilket dokumenterat skapar ohälsa. Längtar efter en värld där ingen behöver känna behovet av att dölja vem de är.

IMG_6938

#blogg100, dag 1.

Kommentera

