kvinnokamp-for-rattvisaIdag är det 8 mars och det har jag uppmärksammat på lite olika sätt och tänker naturligtvis göra det även här. Jag var i förmiddags tillsammans med min son på Liljevalchs vårsalong och blev uppriktig glad över hur politiken återinträtt i konsten. Flera av verken gav uttryck för feminism, antirasism, antikapitalism, motstånd mot sittande regering och kungahuset. Jag blir glad av politiska uttryck i konst.

1780868_10152040645922462_573775388_n Vandrade vidare till Kulturhuset och BANGs 8 mars firande och lyssnade på ett samtal runt feminism för vem? med Ulrika Dahl, Alexander Alvina Chamberland, Devrim Mavi, Tiina Rosenberg med flera. Något som fastnade i mig var utropet; Länge leve oenigheten! Det har aldrig funnit en feminism utan fler feminismer. Alla behövs eller nåja, de allra flesta behövs. Ibland måste de separatistiska rummen få existera utan att människor behöver stå utanför och skrika att de också vill komma in men ofta går det bra att vara inkluderande. Feminismen är till för alla, men alla kan omöjligt solidarisera sig med alla. Vår tid är begränsad och var och en måste använda sin tid till det som är viktigast.

Sexualpolitiken är en av de viktigaste arenorna för mig att slåss på och därför var det också naturligt att vandra vidare till ett seminarium arrangerad av den fantastiska tidskriften Ottar om våldtäkterna och rättssamhället. Under tiden debatten gick som högst här i Sverige så var det många som skrek på samtyckesreglering. Kristina Ljungros, RFSUs förbundsordförande uttryckte saken mycket bra när hon sade att samtyckesreglering felaktigt betraktas som en quick fix. Samtycke kommer inte att leda till fler fällande domar och Ljungros lyfte liksom en hel del andra fram möjligheten till att införa ett oaktsamhetsbrott. Någon i panelen jämförde oaktsamhetsbrott och våldtäkt som skillnaden mellan vållande till annans död och mord.

kvinnokamp-for-rattvisa

Våldtäkt är en könsmaktsfråga och den absoluta majoriteten som begår våldtäkter är män, både mot kvinnor och män. Därför kräver sexualbrotten också en könsmaktsförståelse sa Eva Diesen som forskar om våldsbrott. Där brister rättsväsendet.

Alla i panelen var enade om att ett aktivt genusarbete redan i förskolan är den mest avgörande vägen att gå för att minska sexualbrott. Sex och samlevnadsundervisningen behöver förbättras och vi behöver arbeta mer med människor benägna att att begå brott. Kristina Ljungros beskrev också den något märkliga känsla när RFUS nya material Sex i skolan togs fram och kritiserades på DNs ledarsida samtidigt som alla skrek på samtyckesreglering. Samtycke är inget som primärt kommer genom lagstiftning utan från ett långsiktigt normkritiskt arbete med normer runt sexualitet.

kvinnokamp-for-rattvisa

Under tiden som jag ändå hyllar oenigheten så vill jag förklara mig oenig med en av mina favoritbloggar Fitt For Fight. De skriver dagen till ära att de vill uppmärksamma det icke existerande förhållandet mellan identiteten kvinna och organet fitta. De tycker att det är extremt problematiskt att låta denna dag passera utan att prata om definitionen av kvinna. Jag håller inte med, alla som definierar sig som kvinna är en kvinna. Alla kvinnor har inte en fitta och alla fittor sitter inte på kvinnor så långt är jag absolut med men att påstå att det råder ett icke existerande förhållande mellan identiteten kvinna och organet fitta har jag däremot väldigt svårt att förstå.

kvinnokamp-for-rattvisa

Till slut vill jag referera till Tiina Rosenberg som vid ett tal på Pride för några år sedan höll upp sin knutna näve och förklarade att den inte bara är en symbol för stolthet, kamp för frihet och lika värde, utan även ett sexuellt redskap och fortsätter med att citera Ylva-Maria Thompson; Att inte skämmas över sin sexualitet, utan tvärtom leva ut den, det är ett uppror i sig. Det är frigörande och det kommer att leda oss framåt. Så strunta i dem som säger att det skall hållas privat och ingen har med det att göra. För det är också ett sätt att förtrycka dem som avviker från mallen.

#blogg100, dag 8.

Kommentera

