En penis utan värdighet?

Publicerat: 28 mars, 2014 i Hälsa, Kuken, Rehabilitering/behandling, sex och vetenskap, Sexualpolitik, Sexuella praktiker
Etiketter:, ,

Idag examinerades jag i en kurs i andrologi. Ett värdefullt tillskott i min kompetens som sexolog.

IMG_7137

Min examinationsuppgift bestod av en diskursanalys av fyra broschyrer och två videoklipp från läkemedelsföretaget Pfizer. Här publicerar jag ett kort utdrag av mitt pm som fick ge titeln till mitt arbete.

En viktig claimmaker gällande frågan om erektil dysfunktion är läkemedelsbolagen som marknadsför medicinska preparat för ändamålet och det är med anledning av detta viktigt att kritiskt granska deras patientmaterial. I Sverige är det förbjudet att rikta reklam runt receptbelagda mediciner direkt till konsumenter. Istället för att använda tv-reklam så ger läkemedelsföretagen ut information om läkemedel och medicinska tillstånd i broschyrer som distribueras av läkare och sjuksköterskor och via informativa webbplatser (Johnson, Sjögren,Åsberg, 2011).

Pfizer har lanserat Malena pratar potens – en webbfilm med syfte att bryta tabun kring erektionsproblem och även tagit fram en samtalsguide i broschyrform för hur man kan ta upp potensproblem i relationen tillsammans med sexologen Malena Ivarsson. Jag såg denna film första gången på ett av svensk medicinsk sexologis möten för några år sedan. Det var Pfizer som sponsrat detta event och som då även bidrog med ett bokbord.

På filmen och i broschyren talar Malena Ivarsson utifrån EHS-skalan (Erection Hardness Score). Ett neutralt ansiktsuttryck används när hon pratar om de tre första stadierna och vid det fjärde och sista stadiet lyser hon upp, ler med hela ansiktet och säger:

Och först i fjärde stadiet så har penis nått sin fulla värdighet och är riktigt styv.

Här gör Ivarsson precis det som Nelson beskriver; en stark övervärdering av fallosen. Genom att dessutom använda begreppet värdighet så säger hon dessutom att en tillräcklig styv penis inte har samma värde eller stolthet. För att återigen referera till Nelson (1994) så stärker hon det bilden av det patriarkala tänkandet som lärt oss att värdesätta större som bättre och fallosen blir emblemet för maskulinitet och symbolen för den sanna manligheten.

I två av broschyrerna finns symbolbilder som förstärker bilden av den icke värdiga penisen. På en helsida i Pfizers lilla blå, Myter och fakta om sexManlighet och erektioner samt i Mannens bästa stöd finns vid hans sida – en skrift om hur man tillsammans kommer tillrätta med erektil dysfunktion finns helsidor på vissnade blommor. I sistnämnda broschyr används också ordet duger för att kunna genomföra ett samlag, ett ord som kan vara värdeladdat om motsatsen blir oduglig.

Det finns ett stort antal studier som visar ett starkt samband mellan kroppslig självbild och den egna upplevelsen av sexuell njutning. En känsla av oförmåga att kunna leva upp till de ideal som råder kan skapa kronisk kroppskam och oro. Vidare kan en ängslan uppstå över att andra skall värdera ens kropp på ett negativt sätt. Skam och oro inför sin egen kropp och dess förmåga underminerar de egna möjligheterna till att njuta av sexuella aktiviteter. Skam över sin kropp leder till begränsningar i förmågan att kunna uppfatta sexuell njutning vilket i sin tur påverkar den egna kroppens självbild. Upplevd skam över den egna kroppen gör att människor undviker sex och gör upplevelsen mindre njutningsfylld och tillfredsställande (Johnsdotter, 2012 b).

Vad händer med någon som tittar i Pfizers broschyr och ser att en penis med erektiva svårigheter framställs som slokande eller ruttnande solrosor?

IMG_7136#blogg100, dag 28

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s