Genom boken Det finns ingenting att vara rädd för av Johan Heltne kastas jag tillbaka till 1986, året då jag blev frälst och hamnade i trosrörelsen (Livets Ord). Jag som var uppvuxen i en sekulär familj och inte hade någon form av kunskap eller kännedom om tro och kyrka kom utan skydd till en värld där jag var tvungen att lämna allt jag trott på och omvärdera hela mitt liv. Jag hade flera sexuella erfarenheter och var inte oskuld när jag som 19-åring kom med i församlingen. Detta skapade en känsla av skam, utanförskap och mindervärdighet som jag så väl känner igen i boken Johan Heltnes bok. Jag ville döpas och gjorde det i Eskilstuna samma år, jag försökte tänka att jag lämnade mina gamla synder på bassängens botten men ändå kände jag under resten av min tid i trosrörelsen och frikyrkan att jag aldrig var lika bra om de andra.

Det finns ingenting att vara rädd för inleds med en resa till till Jerusalem. Det är ungdomarna i församlingen Livets Ord som åkt på en gemensam ungdomsresa. Bokens Jonatan har svårt att släppa blickarna på Nina, båda är dock smärtsamt medvetna om att de inte får vara nära varandra. De måste ständigt vara på sin vakt i rädsla för att någon skall kunna se, misstänka och kanske rapportera till ledarna. De är skräckslagna för att bli påkomna. Inom församlingen fanns ett väl utarbetat angiverisystem där allt rapporteras till ledarna.

Det_finns_ingenting_att_vara_r-dd_f-r

Jonatan är starkt troende, en mönsterelev och mycket duktig i fotboll. Men han plågas av epileptiska anfall och utreds på sjukhus. Läkarna hittar ingen medicinsk förklaring och menar att det kan bero på psykisk stress. Han får börja gå hos en psykolog. Föräldrarna är tveksamma och hyser en rädsla för att psykologen skall kritisera församlingen eller hans tro. Alla i församlingen ber för honom och alla tycker att det är märkligt att han inte blir helad. Helande är en självklarhet. Blir du inte frisk vid förbön bör du rannsaka dig själv.

Du är frisk som en nötkärna! Att så många misslyckas med att ta emot helandet beror bara på otro. Det enda du behöver göra är att acceptera Guds löften. Acceptera hans löften som sanna och tro att du är helad. Tro! Det räcker.

Tillvaron i Livets Ord är mycket dualistisk, jag minns att pastorerna alltid sade att antingen tillhörde man Jesus eller Djävulen, det fanns inget mellanting. Sedan läser jag hur ungdomspastorn i boken säger exakt de orden;

Om du inte tillhör Jesus så tillhör du Djävulen. Den dagen du sluter dina ögon för sista gången, var hamnar du då? Den finns ingen neutral zon, det är är antingen eller. Antingen kommer du till Gud i himlen. Eller så kommer du till helvetet där Djävulen råder.

Människor som inte tror tillhör djävulen och de bör en inte umgås med även om de är vänner, föräldrar eller andra närstående.

I Livets Ord är djävulen nästan mer synlig än Jesus ibland. Pastorn anar att Jonatan har ett gott öga till Nina och varnar honom med att hon levt ett annat liv än honom;

Så är de för nästan alla som kommer utifrån, inte minst de från Svenska Kyrkan. Med killar och orenhet och så. Och hon har varit alldeles för kort tid för att anpassats. Det kan ta många år att mogna i anden, många år. Och även om hon säkert vill leva rent och tror att hon har förändrats kan det mycket väl vara så att hon inte har det.
Du måste vara vaksam. Fienden är ute efter dig. Fienden försöker attackera dig, dag som natt. Håll dig alert i anden, i ständig bön. Och när attackerna kommer, för de kommer att komma, stå dem emot. Stå dem emot med tungomålstal och bibelverser. Hör du mig? Det är som tveeggade svärd, som mäktiga vapen. Det tillintetgör Djävulens gärningar.

Homosexualitet är av satan, liksom onani, sex före äktenskapet och mycket mer

Även Jonatans föräldrarna varnar honom och menar att; Deras värderingar kan vara så liberalt urvattnade att knapp kan kallas kristna. Det vet du ju, eller hur?

Det är bara trosrörelsen som har den rätta läran, alla utanför kan knappt kallas kristna och i Svenska kyrkan fanns inga kristna människor. Detta blev vi alla matade med.

Jag börjar nästan skaka när jag läser nedanstående text för precis detta har jag och många med mig varit med om.

På en buss ber ungdomsledaren högt i mikrofonen om att Jonatan skall bli helad och renad i Jesu blod och därmed släppa taget om alla orena tankar och handlingar. Han pressar ner Jonatan med våld på bussgolvet och alla lägger sina händer på honom och ber. Ungdomsledaren håller Jonatans huvud och skriker; Jag näpser dig! Du orene ande, ge vika och kom aldrig tillbaka!

Vi är många som har traumatiska upplevelser av andeutdrivning och förböner med oss och igenkänningen blir otäckt tydlig genom Johan Heltnes realistiska beskrivningar.

Jonatan och Nina ljuger för sina föräldrar och åker iväg ensamma till en stuga vid havet. Äntligen kan de vara ensamma tillsammans utan vare sig föräldrarna eller församlingens kontroll. Men Gud ser allt och det är ändå inte helt enkelt för det unga paret. Som ungdomspastorn i boken säger vid ett tillfälle; Ditt kött vill det, men du kan aldrig springa bort från Gud.

 I en intervju med Johan Heltne får han en fråga om man blir av med skammen? Han svarar; -Inte jag. Jag brukar säga att jag vaknar varje morgon och skäms. Som ett skämt, men samtidigt på djupaste allvar.

Johan Heltne tycker han i dag att det skulle behövas ett sammanhang som #prataomdet – som behandlar upplevelser om vad man varit med om i andliga miljöer. Jag har pratat med flera personer i min omgivning som är uppvuxna eller tillbringat ett antal år i olika religiösa församlingar/sektliknande sammanhang som har precis samma behov. Ingen har kunnat gå obemärkt ur dessa totalitära system där sexualiteten är en av de viktigaste områdena att hålla efter. Rikedom och att dela med sig till sin nästa har aldrig på långa vägar varit en så viktig fråga som att hålla efter sexualitetens olika uttryck.

#blogg100, dag 39.

kommentarer
  1. bokoholist skriver:

    Fantastisk text. Var är Pål? Han måste läsa!

  2. […] Jag har varit utsatt för demonutdrivning i trosrörelsen och har även fått undervisning i exorcism på den konservativa högskola som jag läste till präst på, jämför med Gud och sexualiteter. […]

Kommentera

