Under 1600- 1700-talet skedde en uppdelningen mellan det som definierades som en god sexualitet vilket hör hemma inom äktenskapet och det som var synd och utanför den gudomliga ordningen. Sexuella praktiker som kyrkan ansåg fel var allt sex som inte ledde till fortplantning. Inom äktenskapet ansågs det vara både skamligt och konstigt om paret inte fick några barn. Äkta par som inte avlade barn fick ofta lida svårt och plågades av omgivningen som menade att de inte uppfyllde guds bud, att föröka sig. Här fanns en stark binär och dualistisk syn på på ont och gott. Gud och alla änglarna å ena sidan och  djävulen och demonerna å andra sidan bildade två läger som var oförenliga. Antingen tillhörde en den ena eller det andra.

Jag har varit utsatt för demonutdrivning i trosrörelsen och har även fått undervisning i exorcism på den konservativa högskola som jag läste till präst på, jämför med Gud och sexualiteter.

250px-IncubusBild på incubus i äldre stil

Redan Augustinus på 400-talet konstaterade att andar kunde ha könsumgänge med människor. Han nämnde sylvaner och fauner vilka misstänktes vara ett slags sexuella demoner. Martin Luther talar om dem på flera ställen i sina ”Tischreden”. Thomas Af Aquino har också haft funderingar runt om demoner kunde avla en avkomma med en människa. Detta är naturligtvis en mycket intressant fråga då andar enbart har en slags allegoriska kroppar av luft utan biologiska könsorgan. Förklaringen är att det sker en slags sexuell demonisering vilket kallas incubus när någon ikläder sig en manlig skepnad eller succubus i kvinnlig form. Demoner kunde också enligt Thomas Af Aquino ta sädesvätska från män genom att omvandla sig till en succubus och locka en man till samlag och därigenom erhålla sädesvätska och därefter locka en kvinna till samlag och befrukta henne med den insamlade sädesvätskan.

I Malleus Maleficarum från 1840-talet skriver Heinrich Kramer om Satans makt över sexualiteten. Den är den lägsta av alla drifter och präglade främst kvinnor. Att som kvinna ha mardrömmar om en incubi ansågs förr  vara ett tecken på att hon var en häxa.

Genom en tur ute på nätet upptäcker jag förvånansvärt nog att detta inte enbart är en historisk företeelse. På olika New Age inspirerade sidor finns olika vittnesbörd, här är ett exempel;

Ja vad ska man kalla det tro sex med ande/spöke? Har upplevt det flertalet ggr o då i vaket tillstånd o kommunicerat med en osynlig närvaro.

Ofta blir man inte ens rädd utan man blir avslappnad osv o ja som under riktig sex men ändå inte ja hur ska jag förklara. Det är nått bortom denna värld. O dom gånger det har hänt har vart intensivt o man går upp avslappnad oftast tar dom sig olika skepnader. Det mystiska e allt e så realistisk att man känner beröringen, närvaron, ser anden, känner dofter och känslor. Det är som om dom vet vad man tänker på o tar dess skepnad och gör saker man tänker på ibland. O det e intensivt verkligen är som om man haft riktig sex med vissa personer o skepnader samt tom kommit flera gånger fram till orgasmen:/ Händer även på morgon ibland och man e ju vaken men ändå paralyserad och kan tänka men inte prata högt. Kan säga me att har inget emot d hahaha ingen chans o bli gravid samtidigt som man upplever saker som är så mystiska att det knappt går förklara. Sen har man ju upplevt dessa sämre gånger om ett väsen som såg ut som en vanlig man i början efter en stund förvandlades till djävulen o shit då blev jag skrämd men kunde inte motstå av en sån dragningskraft både för den sidan och världen (http://domina.blogg.se/2013/may/sex-med-andar-spoken.html).

Hittar också en intressant uppsats av Michael Marlow som bland annat handlar om hur neoexorcism utförs i dagens Stockholm. Den heter Neoexorcisterna. Fem utdrivare av demoner, gastar och onda rymdvarelser i nutida Stockholm och är skriven i en masterkurs i Religionshistoria. Marlow berättar om en av hans informanter Christer, vilken har en klient som anser sig vara uppvaktad av två stycken olika demoner. Han berättar;

Hon är mycket sund och hon är, alltså hon har det här problemet att hon blir uppvaktad från andra sidan. Eller också om hon halv(?), någonting som inte gått över riktigt, eller någonting som [sväljer]. Och hon är en smart, mycket rolig, spirituell kvinna som har varit gift ett antal gånger. Och som har barn. Men som har en, som är uppvaktad vissa nätter av någon som vill bli tillsammans. Och hennes problem är då att [jag avbryter]. Om någon som? Som har samlag med henne. På natten? Mm, eller på morgonkvisten. Andligt alltså? Ja hon känner det fysiskt.. … I sömnen, eller? Hm, halvvaket tillstånd. Och hon va knar?Ja hon vaknar. Men alltså ändå någon sorts halvmedvetet. Och en del av då det problemet som finns är ju att hon, hon är inte odelat negativ till det där. OK. Så det är ingen ren våldtäkt? Nej, det är ju inte det utan det är ju någon sorts kontrakt ju i botten. Och sen har hon, så är det någon man till som inte går så långt utan bara gruffar omkring och flyttar på lite stolar och ändrar på, så där.

Marlow konstaterar att demonernas erotiska väsen,  väldigt mycket liknar den kristna demonologins manliga incubi, som den drabbade själv kan attraherat till sig. Han nämner också ett colombianskt snarlikt fall där en artonårig flicka anser sig besatt och utsatt för en incubus på kvällarna i sin säng. Enligt religionspsykologen Wikström är besatthet accepterat i den colombianska kulturen men inte ses inte som något vanligt förekommande. Han menar att besatthet kan vara en försvarsmekanism för att skydda självbilden mot omedvetna sexuella begär.

demon_lover___incubus_by_drawheat510-d6l3oebBild på incubus i nyare stil. Källa: http://drawheat510.deviantart.com/art/Demon-lover-incubus-398240579

På olika kristna religiösa sidor finns också åtskilliga referenser till att du kan öppna upp dig för onda andar om du bedriver otukt, vilket fortfarande för många fortfarande är allt sex utanför äktenskapet.På en skånsk församlingssajt finns ingående undervisning om andemakter. Onda andar kan komma in i en människa genom bland annat sex utanför äktenskapet och sexuella övergrepp. För det mesta anser de att andarna är osynliga, men de kan också manifestera sig i olika skepnader.

#blogg100, dag 44.

 

 

kommentarer
  1. Anna Lorentzon skriver:

    Väldigt intressanta historiska inlägg, tack!
    Men jag blir riktigt nyfiken på din egen demonutdrivning. Varför, av vem och hur? Vad blev resultatet? Det låter så långt borta från det nutida Sverige jag känner till.

    • Suzann skriver:

      Mina egna andeutdrivningar ägde rum inom trosrörelsen och på Livets Ord, ca 1986-1988. De skedde oftast av pastorerna och äldstebröderna i församlingarna. Resultatet arbetar jag fortfarande med, de har givit livslånga psykiska skador som är hanterbara men jag glömmer det aldrig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s