Ett välkommet genderfuck!

Publicerat: 18 maj, 2014 i HBT, Sexualpolitik, Trans
Etiketter:, , ,

 En tidigare vän till mig lägger ut följande bild på sin Facebookstatus och skriver vill inte göra narr av någon men ingen kan tvinga mej att gilla alla trender. Skärmavbild 2014-05-18 kl. 10.17.27

När skall människor förstå att det inte är en fråga om trender huruvida en person kommer ut som bisexuell, flata eller trans*person. Även om detta refererar till Conchita som vann Eurovison Song Contest som dragqueen är det ändå ett hån. Varför? En av alla mina favoritskribenter Alexander Alvina Chamberland sammanfattar detta i en fantastiskt bra krönika som handlar om att bygga allianser mellan många olika former av femininiteter. Även en cis-kvinna som jag tycker att klänningarna är alldeles för små och trånga och det inte bara för att de sällan finns i min storlek. Hen skriver att det för förändring behövs oerhört mycket aktivism och kamp. Jag tänker att det också kan handla om att verka i det lilla och protestera mot en bild på Fejjan.

Sedan behöver media och människor i allmänhet också lära sig att förstå skillnaden på dragqueens och trans*kvinnor. Något som jag försökte reda ut hos Irving i P4 häromdagen.

Skärmavbild 2014-05-18 kl. 11.13.19

Kommentera

