Jag älskar Nina Hemmingssons seriekonstverk. Jag älskar inte sådär fint utan häftigt, nästan såsom Ester Nilsson trånar utanför huset där Hugo Rask bor i boken, Egenmäktigt förfarande. Min kärlek är inte rosor och champagne utan mer intorkat slidsekret och en äldre upplaga av On Our Backs.

IMG_8140

Att ta hänsyn till sociala konventioner är inte Nina Hemmingssons grej när hon tecknar och skriver sina böcker. I en intervju i ETC säger hon att hennes önskan är att folk ska tycka att hon är fin och normal. Samtidigt som hon motvilligt försöker slåss för sig själv. Ofta spränger figurerna i hennes böcker gränser, ofta förknippat med kön men även ibland sexualitet. Nina Hemmingsson är intresserad av det vi undviker, för fasadens skull.

Hemmingsson kom precis ut med en ny bok, Snyggast på Festen utgiven på Kartago förlag.

Skärmavbild-2014-03-24-kl.-12.09.24-280x320

Det är lätt att känna igen sig om en som jag läst nästan alla av hennes tidigare verk. Oavsett om du läst många av hennes tidigare verk eller aldrig öppnat en bok av Hemmingsson, så fungerar det lika bra. Figurerna är desamma,  grovhuggna, ofta med enorma ögon utan pupiller. De ganska fulsnygga bilderna i kombination med hennes oslagbara grova humor är närapå oövervinnerliga. Jag får lite ångest, skrattar högt och och befriande samtidigt som jag får en lite lätt obehaglig känsla i magen. Boken imponerar och har en mångfacetterad stil med allt från traditionella enrutor, serier till mer konstnärliga verk .

Jag gillar förstås hennes normkritiska förhållningssätt att skildra kvinnlig sexualitet. En av mina största favoriter är knulltanterna som finns här. I denna bok finns också några suveräna bilder på samma tema.

IMG_8138

 

 

 

Kommentera

