Hatet mot kvinnor som inte följer normen

Publicerat: 11 juli, 2014 i Feminism, Kvinnor som har sex med kvinnor (KSK)
Etiketter:,

Kommer in på en tråd i ett internetforum som sprider galla över många och kollar in på tråden om mig själv. Hittar följande:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17049193.ab
kudos* till restaurangägaren som har en hemlig butch-fallucka

Förutom det något osmakliga i påståendet så finner jag det så intressant att när (oftast) män vill hoppa på mig handlar det om att göra ner mitt utseende på olika sätt. Det är inte första gången utan kanske 101:a gången som kritik mot mina åsikter följs av recensioner av mitt utseende. Här handlar det tydligen om att jag bryter mot reglerna om utseende om femininitet och därmed kallas butch. Faktum är att om jag utstrålar någon form av genderfuck så är jag nöjd!

*Kudos är ett berömmande slangord, ungefär liktydigt med ’heder åt’, eller det modernare ’respekt’.
Ordet kudos förekommer bland annat i datorspel och bloggar: ”Kudos till pappa, en doktor med känsla för sina patienter”, skriver bloggen Arhammar.
Termen kommer ursprungligen från grekiskans kydos. Den introducerades i brittisk universitetsslang på 1800-talet och tog sig in i journalistspråket på 1900-talet: He received kudos from everyone on his performance. Därefter har ordet kommit att användas i datorspelsvärlden, där man i vissa spel kan tjäna kudos på att göra bra saker.
Källa: http://spraktidningen.se/artiklar/2008/02/kudos

kommentarer
  1. Kattisttis skriver:

    tror inte länken funkar? du länkar bara till Aftonbladetartikeln

  2. bokoholist skriver:

    Jävla idioter!

Kommentera

