Erotik på Avesta Art

Publicerat: 13 juli, 2014 i Erotik, konst
Etiketter:, ,

Idag semestrade vi oss genom norra Dalarna, från Bäsna förbi Säters mentalvårdsmuseum och Avesta Art. Redan när vi kom fram till det gamla järnverket var jag upp över öronen förälskad i byggnaden.

IMG_9343

Vi åkte dit egentligen bara för en bild som jag fullkomligt fastnat för och tycker att är fantastiskt erotisk – bilden på vernissagekortet. Det är Sissi Westerberg som skapat en ormbunksformad skulptur av trä. Den har en resning och och snits som om den vore en del av dalamåleriets kurbits. Här står den mellan hennes ben och heter BECOMING. Jag ser hur kvinnan njuter lycksalig på egen hand med hjälp av den gröna skönheten

Vernissagekortet_2014

IMG_9239

 

IMG_9240

Sissi Westerberg fanns också med på Liljevalch vårsalong 2012 med sitt verk Drawing a line som nu visas på Avesta Art.

Mitt arbete kretsar ofta runt den kvinnliga kroppen och dess relation till rummet, tingen och naturen. I verket ”Drawing a line” använder jag mig av en kvinnokaraktär som är konservativt klädd i trenchcoat och pumps. Jag tänker mig att hon kanske arbetar på kontor – en sekreterare? Samtidigt associerar rocken till något som en blottare kan tänkas ha på sig och gesten som utförs till en slags kroppslig graffiti – en rosa protest? Kanske har hon fått nog? Jag är intresserad av hur mjukheten i typiskt kvinnliga former, färger och attribut upplevs då de kombineras med mer aggressiva eller typiskt manliga egenskaper och beteenden.

I verket Bikini Club av Veronika Psotková ser vi en protest mot de stereotypa kvinnoidealen. Det är så enormt befriande i att de otvunget exponerar sina kroppar i solskenet, intensivt inbegripna i samtal med andra kvinnor.  Här njuter kvinnor av solen och bejakar sig själva.

IMG_9287

IMG_9291IMG_9298 IMG_9301 IMG_9293

Samtidskonst möter industrihistoria. Erotik och skönhet i en gammal ruffig industrilokal. Många olika sinnen triggas samtidigt. Den mäktiga arkitekturen lyfter fram konsten och skapar en synnerligen kännbar närvaro och kraft.

IMG_9254

IMG_9315

IMG_9286

Det första som möter oss i den stora hallen när vi kliver in är Carolina Falkholts, Heart and Brain. Det är också den som är det sista jag ser och tänker att det var en fantastiskt bra början och slut.

IMG_9335

Besök Avesta Art – det ger en upplevelse utöver det ordinära!

Kommentera

