Någon gång på 90-talet så läste jag en universitetskurs om sagor. Vi sysslade mycket med sagotolkningar och jag minns mest de psykoanalytiska tolkningarna. Detta kom jag och tänka på när jag idag läste boken 0- 20 år i psykoanalytiska perspektiv av Karin Mangs och Barbro Martell. Där fanns en psykoanalytisk tolkning av sagan om Prinsessan på ärten som jag aldrig hört förut. Det förklaras att ärten står för klitoris. Drottningen fodrar något av en riktig prinsessa.Hon skall ha upptäckt sin klitoris men inte symboliserat den som en fallos. Klitoris skall vara känslig även om den är aldrig så väl gömd. Alla madrasserna står för blygdläpparna. Tydligen är hon vara väl medveten om sin klitoris – annars borde ju en riktig prinsessa sova gott om natten

4010476167_0e941d0c78_o_82774889

Den god fén i sagan om Askungen ger henne en balklänning med puffärmar och volanger som kan symbolisera den kvinnliga kroppen.

askungen

I ovan nämnda bok, 0- 20 år i psykoanalytiska perspektiv av Karin Mangs och Barbro Martell står dessutom att det sägs att kvinnor måste vara vackra därför deras könsorgan är så fula och flickor skulle kompensera detta med att göra hela sin kropp till ett narcissistiskt substitut. Det är alltså därför kvinnor måste pynta sig, lägga make-up och vara noggrann med sina kläder.

Lilla Rödluvan är enligt den kände  psykologen och professorn Bruno Bettelheim en ung flicka som kämpar med puberteten för vilken hon  ännu inte är emotionellt mogen. Hon har nämligen inte löst sitt oidipuskomplex. Det som hotar Rödluvan är hennes vaknande sexualitet. Hennes röda luva blir både en  menstruationssymbol och en färg som symboliserar sexuell attraktionskraft. Vargen är mannen och förföraren. Skälet till att vargen inte äter upp henne med ens de träffas handlar om att ha vill ha henne i säng först. Ett sexuellt mötet går före att hon skall bli uppäten. Sagan handlar också om dotterns omedvetna önskan om att bli förförd av sin far (vargen).

Gällande Snövit menar Bettelheim att den i huvudsakligen handlar om oidipuskonflikten mellan mor och dotter. Den goda barndomen och vad som krävs för att växa ur den. Snövits mor sticker sig i fingret och tre droppar blod faller ned i snön. I detta finns hela sagans symbolik och problem som måste lösas; sexuell oskuld och vithet ställs mot sexuell åtrå, symboliserad av det röda blodet.  Första gången Snövit kommer till dvärgarnas hus i skogen behärskar hon sig när det gäller att äta och dricka. Detta beror enligt Bettelheim på att hon till en viss grad lärt sig behärska impulserna från detet och ställa dem under överjagets krav.  Styvmoderns överutvecklade narcissism  gestaltas genom spegelmetaforen. Hon försöker dessutom att döda   döda Snövit genom ett förgiftat äpple likt Bibelns Eva som frestade Adam med kunskapens frukt på gott och ont. Symboliskt menar Bettelheim att Snövit handar om att okontrollerad passion måste tyglas, annars leder den till ens egen undergång.

Det är när jag sedan bildgooglar Rödluvan och Vargen som jag verkligen förstår att jag totalt missat Rödluvans som sexobjekt. Jag som alltid gillat vargen i mormors kläder, vilket kanske säger mer om mig än om sagornas förtrollande värld.

 

Källor till dagens inlägg;

0-20 år i psykoanalytiska perspektiv av Mangs, Karin och Martell, Barbro
9789144101347
Sagans förtrollade värld. Folksagornas innebörd och betydelse av Bettelheim,Bruno

Skärmavbild 2014-07-18 kl. 23.44.50

kommentarer
  1. Helene Delilah skriver:

    jösses så intressant, särskilt med ärtan!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s