Delar av mitt Pride 2014

Publicerat: 5 augusti, 2014 i Uncategorized

Har haft en fantastisk Stockholm Pride förutom 35 minuter då jag satt instängd i en hiss som var varm som en bastu med en person som jag inte var riktigt språkkompatibel med men han var en trevlig kille och en pirra med gipsplattor.

Jag har haft nio framträdande på pride house, det har varit föreläsningar, snuskbingo, panelsamtal, diskussioner och lite annat.

En panel diskuterade hur en ny queer och intersektionell sexualupplysning kan se ut? Vilka ord, bilder och beskrivningar gör sexualundervisningen inkluderande? Det blev ett bra samtal om olika kroppar, hur sexualitet kan definieras på olika sätt, genitaliefixering och frånvaron av bilder av icke normativa kroppar. Alla paneldeltagare avslutade med en vision inför framtiden. Det är inte bara ärkebiskopar och kungar som får ha valspråk. Jag har också ett, STOLT och SUGEN. Ursprungligen fick jag det av en vän (eller rättare sagt någon som jag önskar att vore min vän men som idag mer är en vän till en vän). Mitt valspråk och vision inför framtiden är att alla skall kunna vara stolta över sina kroppar, ALLA, överviktiga och underviktiga, kroppar märkta av sjukdom eller brännskador, transkroppar, cispersoners kroppar. Kroppar med olika funktionsvariationer, kroppar i alla färger och former. Stolthet över att vara den en är. Alla som vill skall också kunna få känna sig sugna eller mer precist uttryckt kåta. Det skall inte behöva vara en skam att hysa sexuella känslor oavsett ålder, funktionsvariation och identitet.

Jag var också deltagare på en panel som diskuterade sex mot ersättning med anledning av att Amnesty funderar på att anta linjen att sexarbete och köp av sexuella tjänster ska avkriminaliseras. I Sverige väckte detta starka reaktioner och många ansåg att hållningen var oförenlig med en feministisk. Men är det så? Ulf B Andersson sammanfattar debatten på ett bra sätt i Amnesty Press. Det var ett spännande samtal där personer i panelen med egna erfarenheter av sex mot ersättning var i majoritet. Speciellt stolt var jag att min vän Emma Rosenqvist deltog. Hon kan inte vara öppen med sin bakgrund och valde därför att maskera sig. Bara det faktum att en i panelen satt med sjal över hela ansiktet och solglasögon visar på det stigma som sexarbetare och fd. sexarbetare känner och upplever. Emma bloggar själv om vad hon sade under paneldiskussionen.

IMG_9805

Årets Fittan i teori och praktik blev en formidabel succé. Jag har ingen aning om hur många som kom på detta seminarium men betydligt fler än 100 var det i alla fall. Kön ringlade lång utanför Kulturhusets Studio. Hela salen var fullsatt och personer satt på golvet. Det är fantastiskt hur detta seminarium drar så många år efter år. Mer kunskap och hyllande av fittan behövs. QX uppmärksammade seminariet vilket naturligtvis var otroligt roligt!

IMG_9780

Surrogatmödraskapsfrågan är komplex och måste så få bli. Det betyder att jag inte tycker att de förenklade negativa åsikterna som bland annat framfördes på Nordiskt Forum skall få råda oemotsagda. På pride hade vi ett bra samtal, jag sympatiserar starkt med Statens medicinsk-etiska råd där en majoritet av rådets ledamöter anser att surrogatmoderskap kan vara etiskt godtagbart. De menar att surrogatmodern och de tilltänkta föräldrarna bör genomgå en lämplighetsprövning och få tillgång till rådgivning och stöd. De särskilda villkoren ska skydda surrogatmodern från eventuella påtryckningar och negativa upplevelser. Läs gärna deras utmärkta utredning. Därefter hade jag många intressanta diskussioner i Pride park om frågan. Liite annan stämning än på Nordiskt Forum där en fick en känsla av att kunna bli lynchad.

Framför allt måste tonen i debatten ändras. Över 100 barn finns i Sverige som är födda av surrogatmödrar. All tillgänglig forskning visar att de mår bra. Det som kan skada dem är däremot när framträdande personer väljer att framhålla att de som burit och fött dem är avelskossor, prostituerade, behållare eller förtryckta utan egen vilja. Debatten måste föras utifrån att barn och föräldrar ständigt kan vara närvarande och därmed måste vederbörlig respekt finnas.

Prideparaden är förstås alltid en höjdpunkt. Lyckades hamna på bild i QX;

b86d4ef6cffe277261fc6eaba7a29c

IMG_9815 IMG_9806 IMG_9843 IMG_9873 IMG_9799

 

kommentarer
  1. bokoholist skriver:

    Äääälskar bilden på Mio och Ebet!

Kommentera

