TACK vilda härliga Birgitta Stenberg!

Publicerat: 23 augusti, 2014 i Uncategorized

Birgitta Stenbergs hustru Kerstin Bjärkstedt skriver på Facebook: ”Birgitta dog i natt 23/8 hemma i sängen på Smedsbolet i Tiveden kl 01.30. Smärtfri, glad att gå vidare.” Hon berättar vidare att hennes hustrus sista ord var att ”nu är det här och ALLES IST GUT”.

Vi är många som älskade Birgitta Stenbergs böcker och henne som person. Jag kände inte henne något närmare men har mött henne i en rad olika sammanhang och även bytt några ord då och då. Hon var en sann förebild som en vild och fri kvinna. Hon var älskad av hbtq-communityn inte minst för att hon visade att det går utmärkt att älska (med) kvinnor, var bisexuell och befinna sig i ett alternativ till tvåsamheten. Åtskilliga är de tillfällen som jag suttit i publiken och lyssnat när hon med både briljans och sin rebelliska ton pratat om litteratur och erotik. Det var bara en vecka sedan som jag skrev till min vän i Berlin om Birgitta Stenberg

Mina barn har både ägt och fått höra om Billy, böckerna som hon gjorde tillsammans med tecknaren Mati Lepp. Jag har läst de flesta av hennes böcker och plockar ikväll ut alla böcker av Stenberg som står hemma i min bokhylla.

IMG_0293

Dokumentärfilmen om hennes liv, Alla Vilda är fantastisk. Filmen skildrar hur hon återser flera som hon skrivit om. Gamla älskarinnor, vänner och älskare. Filmen skildrar bland annat en äldre kvinna som inte på något sätt lever upp till schablonbilden av densamma. En av de starka scenerna är när Birgitta Stenberg möter sin före detta älskarinna Peggy Purchase på stranden i Carmel, i Kalifornien. Något sprakar och blixtrar, en passion som inte kommer att dö förrän de själva dör.

Nina Lekander skriver i Expressen om Stenbergs förmåga att skildra sexualiteten med alla dess njutning och även dess lite mer grådaskiga baksidor. Hon skriver att vartenda olustigt, misslyckat eller mer eller mindre ofrivilligt knull måste inte vara våldtäkt. Sex kan vetta åt våld, sex för pengar är inte nödvändigtvis prostitution, och promiskuitet vara riskfyllt men är ofta roligt – eller i många fall lärorikt. Och Birgitta Stenberg ville ”Leva livet, fort, en enda gång”.

En tid i mitt liv levde jag i  ett äktenskap med en man och hade också en kärleksrelation till en kvinna. Det är inte utan att vi älskade att lyssna på Birgitta Stenberg när hon pratade om sin bok erotiska noveller. IMG_0294

Jag tror att trasigheten och det inte alltid så perfekt är en av de saker som jag mest uppskattat i Stenbergs författarskap och liv. Det är lite trasigt ibland, inte alltid så politiskt korrekt och sexualitetens alla sidor får synas, inte bara den polerade fasaden. Hon sade någon gång att hon tycker vi ska lätta på de hemska tvåsamheterna. Jag hade en lycklig sådan med min man, men jag har sett så många eländiga och förfärliga par. 78 år gammal levde hon ihop med ett gift par och var särbo med en kvinna. Förra året gifte hon om sig med en kvinna och i år dog hon, 83 år gammal med orden, nu är det här och ALLES IST GUT”.

TACK för dina böcker och för att du delade med dig av ditt liv!

 

 

Kommentera

