TACK Maj-Briht Bergström-Walan för ditt pionjärarbete!

Publicerat: 27 augusti, 2014 i Uncategorized

Idag nåddes jag av budskapet att även en annan kvinna som varit en föregångare och förebild har lämnat oss, Maj-Briht Bergström-Walan. Jag minns henne redan från tidiga tonår. Då svarade hon på frågor runt sex i Mitt Livs Novell. Ibland var det två sidor med frågor och föga anade jag då att jag en dag skulle sitta och svara på frågor i en annan tidning. Jag minns inte så mycket av frågorna och svaren mer än att hon var förtroendeingivande och att jag lärde mig en del som skolans undervisning aldrig svarade på.

id66603-previewImage-66592-50

Maj-Briht Bergström-Walan var barnmorska, psykolog och Sveriges första auktoriserade sexolog. Hon har haft en framträdande roll i den svenska sexologins framväxt.

När jag läste min första kurs i sexologi på Uppsala Universitet var hon där och undervisade om äldre och sexualitet. Jag minns hur hon berättade om en äldre dam någonstans i 70-80 års åldern som sökte hennes hjälp. Kvinnan sökte för att hon aldrig fått orgasm i hela sitt liv och ville inte dö utan att ha fått uppleva detta. Maj-Briht berättade om hur hon lärt kvinnan om fittans anatomi och visat på hur hon kunde använda en vibrator. Vid nästkommande möte hade den äldre damen fått uppleva en orgasm och var beredd att kunna dö.

Sedan har jag haft förmånen att möta henne i några sexologiska sammanhang och fått utbyta några ord.

Maj-Briht Bergström-Walan var gift med psykologen Helle Høpfner Nielsen som gick bort förra året. Paret gifte sig 2007 men hade varit tillsammans sedan 1974.

majbritt

Gamla hjältars pris från RFSL Stockholm delades ut för första gången 2013. Priset delas ut till en person, levande eller död, som i dåtid gjort viktiga insatser för hbtq-communityt i Sverige. Syftet med priset är att åskådliggöra den svenska hbtq-historien och uppmärksamma de personer som har gått före i kampen för ett samhälle där människor oavsett sexuell läggning eller könsidentitet har lika rättigheter och skyldigheter. Den första pristagerskan blev sexualupplysningspionjären Maj-Briht Bergström-Walan för hennes arbete med att bygga upp och försvara sexualundervisningen i skolan samt hennes forskning, vilken motverkat stigmat mot transpersoner.

Ja, det här var en ljuvlig stund för mig, sa hon. När sexualundervisningen blev obligatorisk så var det tack vare mig. Då hade jag hållit på i nästan 50 år för att få den obligatorisk och så blev den obligatorisk 1956.

TACK Maj-Briht för att vi nu kan skörda frukterna från ditt pionjärarbete!

kommentarer
  1. Susanna skriver:

    Ja det sorgligt när de stora faller ifrån. Hon var min förebild (precis som Elise Ottesen-Jensen) med allt sitt arbete och jag minns fortfarande känslan när jag som 13-åring fick följa med min storasyster och se ”Kärlekens språk”. Vår mamma var ytterst tveksam till om det verkligen var en lämplig film för en 13-åring men syrran stod på sig och tyckte att kunskap och upplysning var viktig. Det pratades ju inte särskilt mycket sex i hemmen på den tiden och möjligen la den där filmen grunden till mitt yrkesval som barmorska senare i livet. I vilket fall väckte den mitt intresse för kvinnors sexualitet i första hand och jag läste också Mitt Livs Novell plus en massa frågespalter som jag inte minns var de var där Inge och Sten svarade på läsarfrågor.

Kommentera

