Mitt första möte med den fängslande Yayoi Kusama var på en gata i Helsingfors. Jag stannade till som förhäxad framför ett skyltfönster för Louis Vuitton. Sedan var jag tvungen att återvända flera gånger.
När Kusamautställningen kom till Louisiana vill jag åka dit men det blev aldrig av. NU har jag äntligen besökt Moderna Museet i Stockholm och sett hennes fantastiska verk. Dagen till ära tog jag på mig min röda klänning med vita prickar.
Yayoi Kusama är född 1929 och växte upp i Nagano nordväst om Tokyo. Hon verkar ha haft en förfärlig barndom med en mamma som misshandlande henne fysiskt och psykiskt och en frånvarande, ständigt otrogen pappa – som Kusama av sin mor blev tvingad att spionera på under hans sessioner med älskarinnor.
87 år gammal är hon en storartad konstnär, rebell och har i sina litterära verk utforskat förkärleken för det fantastiska och groteska. Det finns teman som abort, BDSM, homoerotik och existensiella dilemman som kvinnor upplever i ett patriarkalt och androcentriskt samhälle.
Nedanstående är en printscreen från SvD, Foto: Kirsty Wigglesworth / TT
Jag vänder mig fortfarande starkt emot alla former av relationer mellan män och kvinnor. Och som någon som på 60-talet blev arresterad av polisen för aktioner som jag arrangerade, är jag glad att se att marginaliserade grupper har fått erkännande i samhället, som till exempel i form av legaliserandet av samkönade äktenskap. På så sätt skapar jag nu konst för en ny värld.
En skulle kunna tro att jag skulle ha lite svårt för alla dessa fallosfigurer som fullkomligt tränger igenom varje skrymsle och vrå och uppkommer i ofta och i synnerligen stor mångfald. Men inte då, jag fascineras. Efter en kort stund i kö, enbart fyra personer får vara inne i rummet samtidigt, så får vi komma in i rummet med falliska fält. Rummet är täckt av speglar som reflekterar de många mjuka formerna så att de bildar ett oändligt fält av fallosar. Kusama har ett laddat förhållande till sex:
Det antas ofta att jag måste vara en sexgalning eftersom jag tillverkar så många objekt av detta slag, men det är helt och hållet ett missförstånd. Det förhåller sig tvärtom – jag tillverkar objekten för att de skrämmer mig. /Yayoi Kusama
En av hennes dikter heter, De berusade gudarna En musikal
Kusama arbetar hårt för att hantera sin psykiska ohälsa och konsten är ett sätt att hantera och bearbeta sina tvångssyndrom och hallucinationer. Tvångssyndromet och hallucinationerna som Kusama utvecklade i tidig ålder, finner hon utlopp för i sin konst. Efter att ha bott i USA, återvände hon till Japan 1973, och efter några år skrev hon frivilligt in sig på ett litet privat mentalsjukhus. Här har Japans största levande konstnär själv valt att bo ända sedan 1977 och kliniken ligger bara några minuters gångfärd från hennes ateljé.
Narkissos trädgård är ett av Kusumas mest kända verk och ställdes ut på Venedigbiennalen 1966. Verket består av en mängd blanka spegelklot utlagda på ett vackert trägolvet. Ljuset faller in genom de stora fönstren och gör att det blänker i kulorna och det blir en magisk stämning i rummet.Så snart verket var installerat I Venedig började Kusama sälja kloten till besökare för två dollar styck och mitt i installationen hade hon placerat en skylt med texten, din narcisium till salu. Utställarna förbjöd henne att fortsätta med detta. Jag speglar mig likt Narcissus i kulornas glans och ser mig själv i många upplagor…
På Moderna Museet säljs en bok (läs utställningskatalog) som finns översatt till svenska om personen Kusama och om henne konst. En riktig liten guldgruva för alla intresserade.
ooooooooh vad jag hoppas att jag hinner se den nästa helg!
Jaaa, försök verkligen att gå dit. Utställningen måste upplevas!
Kommer lördag kväll, kraftwerk på söndagen – antingen försöker jag göra det på fm då, eller innan jag åker på måndag em. Står dessutom på Sthlm Music & Arts att Kusama ingår, så jag vet inte om de gör nån specialgrej då. Freue mich!