En vän kommenterade sex med orden, vitt och fräscht när det kan vara svettigt och lite sunkigt… Jag tillhör också gruppen som föredrar det senare.

I sommar har jag varit på två intressanta guideturer i min egen stad, Stockholm. Den första var arrangerad av Halwylska museet och heter Bekantskap sökes. Det var en vandring i kvarteren runt Hallwylska palatset med en mycket skicklig och underhållande guide vid namn Leif som inlevelsfullt berättar om de anonyma kontaktytor som pissoarer och offentliga toaletter innebar i en tid där samkönade relationer fortfarande var olagliga. Den andra arrangerades av Queer Tours Stockholm med Emil Åkerö och handlade om queera spår på Östermalm.

För män som ville ha sex med män i början av förra seklet fanns förstås inga dejtingappar och det var olagligt att ha samkönat sex. Samkönade sexuella kontakter var kriminaliserat fram till 1944 och de som blev tagna av polisen riskerade hårda straff. Men på de offentliga toaletterna kunde en sorts kontaktannonser klottras anonymt. På pissoarernas väggar kunde företrädesvis män söka kontakt för förbjudna sexuella möten. De fungerade ungefär som dagens Grindr, Flashback och Qruiser. På toaletterna finns inte bara kontaktannonser utan även recensioner, sexualundervisande råd eller bara betraktelser.

Mycket av innehållet bygger på anteckningar från anteckningar från Bengt Claudelin (1879–1939) som var anställd av Wilhelmina von Hallwyl för arbetet med att katalogisera hennes samlingar. Han ägnade sin fritid till att bland annat åt att dokumentera snuskigt klotter som han hittade på offentliga toaletter.  Efter hans död skänktes hans anteckningar till museet men föreståndarinnan ansåg att innehållet var för vågat. De fem anteckningsböckerna fick inte publiceras förrän på 2000-talet. De så kallade klotterböckerna innehåller en blandning av klotter från offentliga toaletter och historier av sexuell natur som Claudelin fick höra av människor som han mötte. De är troligen skrivna mellan 1910 och 1930.

Printscreen från Bengt Claudelins anteckningsbok 2 men benämningar av manslemmen.

Soldatprostitution var vanligt. De tjänade dåligt och hade mycket tid att fördriva. De civila männen föredrog flottisterna och de stiliga hästgardisterna med sin svarta skinnstövlar och uniform.

Runt sekelskiftet 1800-1900 var militärer i stadsmiljö inget ovanligt. Lönen från regementet var ofta låg, och många sålde sex för att få en extra inkomst. Gardister till häst är en grupp som dyker upp i Claudelins Klotterboken vid upprepade tillfällen. 

Exempel på klotter som Claudelin dokumenterat var; Lördag kväll 16/11 kl 12 vid Molins fontän. Endast hästgardister göre sig besvär.

På Operan 1913 fanns följande klotter:
Igår låg jag med två stiliga hästgardister. Jag knullade den ena i röven, och sög samtidigt den andres store kuk. Härligt! Vem vill göra om det?”

Konstnären Gösta Adrian Nilsson, GAN var en av dem som fascineras och tjusas av sjömännen på stadens gator och söker på lördagskvällarna upp de prostituerade flottister från Skeppsholmen som håller till kring Berns, Kungsträdgården och Norrmalmstorg. Här är en målning av GAN och lägg märke till sjömännens runda rumpor.

GAN, ”Söndagspromenad”, 1917, olja. Foto: Sven-Harrys konstmuseum

År 1965 försvann uniformstvånget och därmed försvann soldaterna från gatorna då de inte längre var lika synliga. ”Då gick solen ner”, som någon ska ha uttryckt det.

Det är något sant fascinerande med cruisingmiljöer som handlar långt mer än bara om sex och jag drar mig till minnes texten från ArkDes spännande utställning om gaysex och arkitektur; Cruising har varit en urban aktivitet som ägt rum i staden – i parkerna, på offentliga toaletter och parkeringsplatser men även i lokaler avsedda för ändamålet som sex- och bastuklubbar. Men cruising är mer än så och den omfattar fler än män och homosexuella. Den traditionella cruisingen har utvecklats och en kombination av appar, stadsutveckling och kommersialiseringen av HBTQ+-kulturen (homo- och bisexuella, trans- och queerpersoner) har lett till en fortsatt anpassning av de traditionella platserna för cruising.

Då: väggen på en urinoar – idag: på Grindr – imorgon: ?

Blogginlägget har hämtat material från:
Guidad visning med Hallwylska museet, Bekantskap sökes.
Guidad visning med Queer Tours Stockholm
Hallwylska museets samlingsdatabas online
https://www.picuki.com/media/2099277036566058513
https://sverigesradio.se/avsnitt/1315129
https://sverigesradio.se/artikel/7272550
https://www.dn.se/sthlm/hon-guidar-till-sekelskiftets-toaklotter
https://www.qx.se/samhalle/8337/soldatprostitution-en-dold-varld
https://www.svd.se/gans-energi-och-optimism-kanns-an-i-dag
https://pressrum.arkdes.se/posts/pressreleases/cruising-pavilion-arkitektur-gaysex-och-cruis-1
Dodo Parikas (1999) Stockholms soldaters hemliga liv. Unga soldater och civila män i Sympatiens hemlighetsfulla makt. Stockholms homosexuella 1860-1960, (red) Göran Söderström, Stockholm , s. 522- 629.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s