Fittperuker

Publicerat: 28 juni, 2012 i Fittan
Etiketter:, , , ,

Bloggutmaningen vecka 6 har nu hårväxt som utmaning vilket jag inte kunde motstå.

Som läsare av min blogg säkert har uppmärksammat så älskar jag fittor och tycker att alla fittbärare så långt bara det är möjligt skall själva få bestämma över sin egen fitta. Detta gäller också frågan om behåring eller inte. Huruvida man vill låta det växa fritt, trimma det eller raka av allt är en fråga om tycke och smak som allt annat. Det jag bara blir galen på är den felaktiga uppfattningen att hår är ohygieniskt då det är precis tvärtom. Att ha håret kvar reducerar spridning av bakterier således mer hygieniskt. Mer om detta under inlägget ”En hårig fitta”.

I brist på hår eller för att förstärka en gles buske kan man använda en fittperuk eller en ”Merkins” som det heter på engelska.

Fittperuker har sitt ursprung ända från antiken och så tidigt som år 1450 finns dokumentation om fenomenet. En fittperuk användes ursprungligen av sanitära skäl då flatlöss och loppor härjade och det enda sättet att hantera detta var att raka av allt hår. Istället för könshår valde vissa kvinnor att istället att bära en liten peruk över den fittan. Prostituerade som agerade innan kondomer och antibiotika gjort sitt intåg kunde lätt få könssjukdomar. Inget arbete – ingen lön, och för att inte skrämma kunderna med sina syfilis sår och vårtor så användes en liten fittperuk för att dölja sjukdomarna.

Den mest traditionella och kända användningen av fittperuker är i Hollywood. Fram till skapandet av Motion Picture Association of America (MPAA) i 1966, kunde mycket lite nakenhet skildras i Hollywood-produktioner. I USA ville man inte ha en statlig censur så därför skedde en överenskommelse mellan de största filmbolagen genom Motion Picture Association of America (MPAA) vilket blev en form av självcensur i form av den sk ”produktionskoden”. Denna fick ett stort inflytande över amerikansk film under tre decennier från 1934-1968. Detta efterföljdes av ett slags frivilligt klassificeringssystem. Varje film skulle lämnas till MPAA styrelsen och tilldelas ett betyg. MPAA är ökänd för att vara hycklande ifråga om deras policy för skildringar av sex och nakenhet, och här kommer fittperukerna in. Kvinnliga könsorgan kan inte avbildas inte en film med tanke på NC-17 rating – ”. unrated” därav tillåts fittperuker för samtida skådespelerskor för att täcka upp sin nedre region och möta MPAA riktlinjer.

Kolla in coola Kim Cattrall i “Sex and the City” med fittperuk;

Här kan du se de tio mest kända Merkins från film!

Läser i reklam för fittperuker på nätet att bärandet av fittperuk är en sensuell upplevelse; ”Peruken kan ge bäraren en viss ”jouissance” (njutning) om den är gjord av en hår som har valts ut av användaren och placeras på en erogen zon ”. Vi erbjuder spännande modern design, handgjorda med endast de bästa materialen av hög kvalitet. Många mönster finns i ett brett spektrum av färger och glädje.Vi individuella uppdrag och anpassar dem till bäraren.
Fittperuker bars också av män inom teatern så länge kvinnor inte tilläts på scenen”.

Som ett erotisk tillbehör finns inga gränser, det kan användas av män i drag, män med fittavund eller så kan den kan fungera som ett dekorativt objekt för den som vill piffa till sig. För vissa är den även en spännande sexuell fetisch.

Bild lånad från: http://free-association.net/index.php?option=com_joomlaboard&func=view&id=106973&catid=1000

Om vi får en återgång till ett mode med de täta buskarna som ofta ses i 70-tals porr kanske kvinnor som idag sliter med vax och elektrolys för att ta bort varje hårstrå måste skaffa sig en fittperuk för att återställa fittan i sin fulla och naturliga prakt.

Hämtad ifrån: http://ephemerist.wordpress.com/2009/03/31/gimme-down-to-there-hair/merkin/

kommentarer
  1. Retard_Messiah skriver:

    Intressant vinkling av temat i Vecka6 bloggen! tråkigt att alla rakar sig. fittor blir mer personliga med hår som avslöjar den naturliga hårfärgen. helst på rödhåriga tjejer som jag har som vinkling i mitt inlägg som jag hoppas blir publicerat imorgon. skrev det inatt. men att det fanns så tidiga fittperuker i världshistorien visste jag inte. men i filmindustrin är det vanligare än man tror. du nämnde ju det lite grann innan. Kan tillägga att Kate Winslet som visas naken i en ”The Reader” som utspelar sig under andra världskriget rakar muffen. Hon fick bära en fittperuk för att det inte var på modet med rakad fitta då. intressanta detaljer att man får veta sådant. då vet man att hennes fitta brukar vara rakad. likaså fick man veta i en bok om angelina jolie att tatueraren gick med på att tatuera hennes snippa med en liten ganska osynlig tatuering eftersom hon kan odla ut hår över. alltså fick man veta att hon rakar fitta i vanliga fall. trevligt att få den bilden av hur den ser ut trots att hon faktiskt inte visat den på film vad jag vet.

    • Suzann skriver:

      Vilken härlig kommentar, att fittor blir mer personliga med hår! Tusen Tack även för mer info runt film och fittperuker. Jag blev glad för dina kommentarer! Jag visste själv vädligt lite om fittperuker innan jag började skriva om det men nu har jag fått ytterligare ett intresseområde.

      • Retard_Messiah skriver:

        Hej igen!
        Och härligt att du gillade min kommentar. Och visst är de mer personliga med hår. dessutom kan man ju göra en personlig frisyr därnere om man är en kreativ kvinna så den blir unik för en själv.

        haha så underbart att man kan upptäcka ny kunskaper av att skriva blogginlägg. och ja fittperuker är väl kanske bara vanligt i filmindustrin nu för tiden. för de flesta vill nog tyvärr vara helrakade därnere. men självklart så är det ju inte enbart hår som gör en fitta personlig. de har ju som de flesta vet väldigt olika utseende och form. vissa är trånga, vissa har stora inre blygdläppar, olika pigment där nere. men precis som med olika hårfärger och frisyrer så gör en fittas speciella egenheter och egenskaper den till vacker och personlig för den person som är innehavare av den.

        härliga inlägg du har på sextemat. skriver du ,mycket om sex annat inom detta ämne? kan jag i så fall kanske få lägga en länk till din blogg på min egen blogg. vill komma ihåg din adress,

      • Suzann skriver:

        Min blogg handlar bara om sex i allmänhet och fittor i synnerhet. En och annan kuk slinker också in ibland men endast i undtagsfall. Självklart får du lägga din en länk på din sida!

  2. […] SuzannSexeducator berättar om fittperuker! […]

  3. Retard_Messiah skriver:

    Fittor är intressanta på alla vis. hur vackra de är, hur man stimulerar dem, hur de ser ut och om de kan få sprutorgasm osv.

    Kukar gillar jag inte på samma sätt. är ju hetero men jag gillar min egen. skulle försöka ta reda på hur man kommer i kontakt med sådana där konstnärer som gör avdjutningar av könsorgan. har provat med ett sådant avgjutnings set man kan köpa själv. men fick inte ihop det. men jag har hört ryktas att det ibland annonseras om modeller. skulle vilja ha en avbild av min penis i hyllan som en kul grej.

    Det skrev jag att jag skulle vilja ha som veckotema senare om det går att väva in i ngt ämne. har ej fått svar från den som arbeta på vecka6 än. men nu var det ett annat tema i alla fall.

Lämna en kommentar