Jag firar nästan alltid midsommar i Dalarna. De har liksom mest firande och går alltid all in så att säga. Här är folkdräkter, folkdans, folkmusik, midsommartal och stora samlingar med människor. Under flera år störde jag mig på det urskillningslösa firandet av fallosen som sägs penetrera jorden med sin påle. Därtill brukar det alltid ropas på stora starka karlar som skall resa denna mytomspunna fallossymbol. Under hela publikens hejjarop skall stången sedan resas med högljudda, ååååh hej!
När jag protesterar kommer alltid kommer någon Viktig-Petter fram och säger att det faktiskt inte är en kuk och det kan de gärna få påstå men en fallossymbol är den likväl. Ibland blir det lite för mycket konservativ svensk tradition och att göra en midsommarfitta är att föra in lite nytänkande i denna traditionsbundna högtid. Jag är fittaktivist i själ och hjärta och vill ta till varje tillfälle för att synliggöra fittor och avmystifiera den heliga vaginan som en fruktbarhetssymbol. Jag gillar den lekfulla fittan som med fördel kan smyckas och lekas kring. Sedan 2009 gör jag midsommarfittor som vi dessutom oftast dansar omkring. Fittorna kan se ut på många olika sätt, det är så befriande härligt. Vissa reser dem och låter de stå medan jag är mycket mer förtjust i den liggande varianten. En av de mest viktiga sakerna är att inte glömma klitoris. Det har alltid varit ett hedersuppdrag att fukta klittan. Ibland gjuter vi lite olja över den, andra gånger tillsätts lite juicy lubrikation.
Det är roligt att till och med avpixlat uppmärksammat firandet av midsommarfittor. De ser med skräck på att midsommarfirandet attackeras av det alltmer bisarra genusvansinnet. Midsommarstången är enligt radikalfeministisk doktrin en sexistisk fallossymbol för den patriarkala könsmaktsordningen. De som bekänner sig till den extremfeministiska sekten reser därför idag midsommarfittor istället för midsommarstänger.
Först var vi mest frustrerade över att behöva dansa kring kukar år efter år och en midsommarnatt, 2006 smög
vi utför att göra revolution, men den kom av sig. Notera den traditionsenliga klädseln i form av regnkläder.
Från 2008 hittar jag en dagboksanteckning ”jag snackade återigen om att gräva en grop och dansa omkring istället för alla dessa kukar men som vanligt blev det bara en vision och ingen handling”. Däremot 2009 gjorde jag min första midsommarfitta och i år blev det min sjunde.
Midsommarfitta 2, stående variant i Torsmo 2014
Midsommarfitta 1, 2014 i Torsmo.

Midsommarfitta i sand, Thailand, 2013

Midsommarfitta i Torsmo 2012.

Midsommarfitta i Grönklitt, Orsa, 2011.

Midsommarfitta 2010 i Torsmo.
Dans kring midsommar fittan 2009

- Midsommarfitta i Grönklitt 2009
Gilla detta:
Gilla Laddar in …
Stången symboliserar det manliga och jorden symboliserar det kvinnliga (moder jord, fruktbarheten. Båda könen är således redan representerade och det är väl det som är hela syftet…? Manligheten har dragit det kortaste stråt i den symboliken då de representeras av en stång, medan kvinnligheten representeras av hela vår vackra bördiga planet i midsommarblom. Varför ersätta den symbolen med en tråkig grop i marken med en blomma på?
Det är precis det jag vill skapa ett alternativ till. Den synnerligen heteronormativa symboliken med penetrationsfixering och fokus på fertilitet finns redan på så många olika sätt. Midsommarfittan är ett uppkäftigt alternativ!
Det var just den där symboliken med penetrationsnorm som jag ville komma undan…
Hej! Jag är reporter på KIT och undrar om jag kan få använda dina bilder i en video om midsommar fittor?