Är på bokresa på Syninge kursgård tillsammans med trettio andra personer på bokresan2013 arrangerad av Breakfast Bookclub. Vi njuter av god mat, bokprat, böcker, litteraturtips, diskussioner om ungdomsböcker, talböcker, sexböcker, äldre böcker och favoritböcker.

Jag hade blivit tillfrågad om att leda ett pass om sex i böcker. Min inledning handlade om den första erotiska skildringen som gav mitt liv en annan inriktning. 1996 kom Stjärnor utan Svindel av Louise Boije af Gennäs. Hon skildrade sex mellan kvinnor på ett sätt som jag aldrig tidigare hade läst om. 2001 läste jag kursen lesbiskt liv på Kvinnofolkhögskolan i Göteborg och jag minns hur de sågade boken och berättade hur dålig den var.

index

För några månader sedan vann jag  Bokhoras tävling om bästa skrivna sexskildringen. Då hade jag plockat citat från just denna bok. I samband med detta läste jag om boken och fann att sexscenerna inte var lika fantastiska som jag mindes och visst hade den mycket essentiella tolkningar av den kvinnliga kroppen. Ändå fanns det meningar som jag aldrig glömmer. Då ville jag inte prata så högt om vilken bok jag nominerat. Det kändes pinsamt, trots vinsten. Idag läste jag högt ur den och berättade just detta. Det är viktigt med en grundläggande respekt för varandras läsvanor. Jag har rätt till min åsikt men det har även andra och att det är okey att gilla olika.

Det var oundvikligt att den stora snackisen Femtio Nyanser av Honom skulle komma upp i diskussionen idag och jag passade även på att lyfta För dig blottad av Sylvia Day som jag fick inför bloggträff på Nordstedts förlag. Med mina normkritiska ögon var den boken en uppvisning i heteronormativitet med fokus på manlig överordning och kvinnlig underordning men så såg inte alla boken utan tvärtom, vissa gillade de erotiska skildringarna och boken i stort. I dagens samtal var också åsikterna mycket skilda och ibland hettade samtalet till.

Vad gäller min kritik så är det viktigt att skilja på individnivå och den strukturella nivån. Vad enskilda individer gillar är deras sak. När samhället däremot framhåller ett sätt att leva som det rätta, då det blir problematiskt. När manlig överordning och kvinnlig underordning alltid erotiseras och inga andra alternativ ges i bokform eller på annat sätt tycker jag att det blir problematiskt.

Den omtalade Fifty shades-trilogin har sålts i över 30 miljoner exemplar, och fylla ett tomrum. Den är läst och älskad av många, men varför? Jag tycker att den är pinsam och en av de jobbigaste sakerna för mig är den de språkliga beskrivningarna av vad som händer med huvudpersonen Anastasias inre. Exempelvis när ”mitt undermedvetna fläktar sig frenetiskt och min inre gudinna vickar på höfterna och kråmar sig till någon djurisk erotisk rytm av något slag.” Däremot så tycker jag inte att den är kvinnoförnedrande, men det tyckte en del andra.

Varför är den så populär? Skildrar den BDSM som lite nytt kinky och spännande? Är det en klassisk Harlequin-roman om en bara vill ha heterosexuell kärlek och sex? Är den så kritiserad för att den riktar sig till kvinnor som vill läsa om sex? Är det bara en slump att just denna fann sin väg?

Sedan rekommenderade jag några böcker:

Det blev Tristan Taorminos The Ultimate Guide to Analsex for Women för att jag tycker att det är viktigt med en grundläggande kunskap om analsex.

Skärmavbild 2013-04-20 kl. 23.41.30Tipsade även om Tristan Taorminos The Ultimate Guide to Kink, BDSM, Role Play and the erotic edge. Skall en hålla på med BDSM så rekommenderar jag inte femtio nyanser av honom och de små BDSM-kit som säljs i merchandiseforsen av prylar utan en bra grundbok.

Skärmavbild 2013-04-20 kl. 23.42.00

Världens viktigaste bok som jag skrivit om måånga gånger och novellsamlingen HET.

Skärmavbild 2013-04-20 kl. 23.48.40

#blogg100, dag 88.

kommentarer
  1. […] Lördagssejourerna avslutades med Sex i böcker är hett där Suzann Larsdotter tog hand om det hela. Läs hennes bloggy! […]

Lämna en kommentar